üzleti kapcsolatokLinkedinfacebook
gazdaság plusz

A magyarok rákaptak a lekáderezésre

2013.03.23. 16:30

Az alvó felhasználók felébredtek, a LinkedIn divatba jött, magyarországi tagjainak száma megduplázódott. Az üzleti élet Facebookja a fejvadászok kincsesbányája lett, elsöpörheti az állásközvetítő portálokat, és remek eszköze az egyébként elérhetetlen üzletemberek becserkészésének.

"Átléptük azt a határt, amikor a magyarok rájöttek, hogy a LinkedIn létezik, és sok mindenre lehet használni" - mondja Bánki Tamás, a közösségi oldal szakértője. Ő már jó ideje tart tanfolyamokat arról, hogyan lehet a legjobban kihasználni az üzleti élet Facebookjának tekintett rendszer előnyeit. Előadásait nem is olyan rég még azzal a megállapítással kezdte, hogy mintegy 150 ezerre tehető a magyar regisztráltak száma. Az utóbbi hónapokban azonban úgy meglódult a közösségi oldal hazai aktivitása, hogy a felhasználók köre meghaladta a 300 ezret, vagyis 1-1,5 év alatt megduplázódott.

A LinkedIn felfutásában óriási szerepet játszott egy marketingfogás is, az endorse funkció bevezetése. Az ötlet egyszerű és hatásos: a tagok megerősíthetik, igazolhatják az ismerőseik képességeit, tudását, szakértelmét. "Kovács János valóban ért a projektmenedzsmenthez?" - ilyen és ehhez hasonló kérdéseket a rendszer automatikusan feldobja, és az ismerősök egy gombnyomással igazolhatják a tudást.

Az így keletkező megerősítéseket aztán mindenki látványosan összegyűjtheti a profiljában. Akit mások megerősítenek, az e-mail értesítést kap erről, ami arra készteti, hogy ő is megnézze mások honlapját, és jó pontokat adjon nekik. Ez óriási forgalmat generál a rendszerben, és használatra ösztönzi az egyébként passzívabb felhasználókat is.

A közösségi oldal januárban jelentette be, hogy regisztráltjainak száma világszerte átlépte a 200 milliót, az aktív használók számát azonban nem közölte, az ennél jóval kisebb lehet. A Facebook több mint 1 milliárd aktív tagot tudhat magáénak, a Twitter körülbelül 200 milliót, a LinkedIn tehát még mindig csak felzárkózóban van az élvonalhoz. Az adatokat rendszeresen mérő, a közösségi hálózatok analitikájával foglalkozó Socialbakers statisztikája szerint a Facebookon jelenleg 4,3 millió (nem feltétlenül aktív és valós) magyar felhasználó található, ezzel a hazai közösség a negyvenedik legnagyobb a világ országai között. Ehhez képest nem tűnik soknak a 300 ezer LinkedIn-tag, de hatásában mégis jelentős, mert nem baráti, hanem üzleti hálózatépítést támogat.

Komolyan veszik az embert

Visszatér egy tárgyalásról az ember az irodájába, és hamarosan észreveszi, hogy a LinkedIn-profilját megnézték a tárgyalópartnerei - mondja Dobó Mátyás, az Endless Mobil alkalmazásfejlesztő cég tulajdonosa, Doransky néven ismert blogger. Ilyesfajta ellenőrzésre a Facebooknál sokkal alkalmasabb és megbízhatóbb a LinkedIn, mert azon - jobb esetben - egy szakmai pályafutásról lehet pár perc alatt átfogó képet kapni.

Szerinte a LinkedIn olyan gyorsan terjed, annyira jól ki van találva, és annyira erős nemzetközileg, hogy már létében fenyegetheti az internetes állásközvetítő portálokat, mint ahogy a Facebook térnyerése is fokozatosan elnyomta a kisebb helyi versenytársakat. A használat az utóbbi időben kezd elmozdulni a tisztán HR-es közegtől. 

Míg a Facebook inkább a magánélet virtuális színtere, egy jó LinkedIn-profil tele van használható üzleti információkkal, ajánlásokkal, az illető szakmai tudásának megerősítésével, és könnyen képet adhat tulajdonosának kapcsolati hálójáról is. Nem mindenki van tisztában vele, de a Facebookkal ellentétben a LinkedInen bizonyos fokig látható, hogy ki nézte meg egy tag profilját, ez a kíváncsiságra alapozott elem is jótékonyan növeli a látogatottságot.

LinkedIn-tippek álláskeresőknek

Elsődleges cél, hogy a közösségi oldalon felépített profillal az álláskereső kitűnjön a tömegből. A toborzással foglalkozó szakemberek rengeteg profilon futtatják végig a szemüket nap mint nap, ezek döntő része sablonos, az unalomig ismételt formákat és mondatokat tartalmazza. Ha azonban valami szokatlant látnak, rögtön felkapják a fejüket, és alaposabban megnézik a jelöltet. 

Legyen mosolygós a profilkép, a mosoly legyen kicsit több, mint őszinte. Mindenki a jelölt fényképét nézi meg először, és ha az csak egy kicsit is átlagos, akkor nem ragadja meg a felhasználókat.

Legyen egyedi az úgynevezett "fősor", angolul: professional headline. Ez közvetlenül a név alatt helyezkedik el, és általában röviden, tömören definiálja az illetőt. Az "XY - munkatárs a Z cégnél" típusú megoldás kézenfekvő és tárgyilagos ugyan, de nem kelti fel a figyelmet. Legyen a definíció szokatlan, meghökkentő, ötletes és frappáns, de egyben rövid is.

Legyen a profilban legalább két korábbi álláshely, rövid, tárgyilagos munkaköri leírással. Pályakezdőknél is legyen legalább két kiemelt aktivitás, közösségi szerepvállalás az egyetemi, iskolai évekből.

Legyen a profilban legalább egy oktatási intézmény is megnevezve, ha nincs más, még az általános iskola bejegyzése is jobb a semminél, elvégre az is nyolc év kapcsolatépítésnek felel meg.

Legyen beállítva az úgynevezett LinkedIn URL-cím. Ez egy olyan egyszerű honlapcím, amely a "hu.linkedin/in/keresztnevvezeteknev" sablonra épül, és a látszat ellenére nagyon fontos, mert könnyen visszakereshetővé teszi a jelöltet a rendszerben. A toborzó ennek hiányában nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem fogja megtalálni a jelöltet egy későbbi időpontban.

A "Summary", azaz összefoglaló rész jó kitöltése nagyon ajánlott. Itt legfeljebb 2 ezer karakterre való hely áll rendelkezésre, de 500 karakternél hosszabb szöveget nem érdemes írni. Annak az 500-nak viszont figyelemfelkeltőnek és a munkavállalással kapcsolatos kulcsszavakban bővelkedőnek kell lennie. A toborzók végigfutnak az összefoglalón, és csak a kulcsszavak ragadják meg.

Az "Activity" ablak ne tátongjon üresen. Az álláskeresőnek meg kell mutatnia az aktivitását. Lépjen be szakmai csoportokba, szóljon hozzá a témákhoz, vagy legalább fejezze ki tetszését bizonyos témákban. A passzivitás általában nem jó pont.



Marco Monfils teljes egészében a LinkedIn segítségével szerzi üzleti megbízásait, felkéréseit. A régóta Magyarországon élő marketing tanácsadó a hazai LinkedIn használók táborának egyik úttörője, aktív életet él a közösségi rendszerben.

Szerinte a LinkedInnel kapcsolatos leggyakoribb félreértés az, hogy közvetlenül lehet rajta üzletelni, állást keresni. "A legtöbben csak akkor csatlakoznak, amikor állást kell találniuk, és nem csoda, hogy pár hét kudarc után fel is adják, elfordulnak az oldaltól" - mondja.
Egy LinkedIn profilt öt perc alatt létre lehet hozni, de ez csak az első lépés. Üzleti eredményt vagy előrelépést a karrierben csak hosszas munkával lehet elérni.

"A LinkedInen keresztül ma sokkal könnyebb szakmai kapcsolatokat építeni, mint bármi mással" - mondja Szabó Balázs, az innovatív, korai fejlődési fázisban lévő hazai vállalkozásokat tőkebevonásra felkészítő InVendor Kft. vezetője. A felsővezetők mobilszámát ismeretlenül szinte lehetetlen megszerezni, a vezetékes telefont a titkárnők hárítják, újabban már az e-maileket is előszűrik az asszisztensek, a Facebookon keresztül pedig spamnek minősül a megkeresés.

A LinkedInen viszont - egyelőre még - komolyan veszik az embert, ha röviden és tömören elő tudja adni az ügyét. Szabó Balázs tapasztalatai szerint nagyon neves, egyébként elérhetetlen üzletemberek is becserkészhetők ezzel a módszerrel. "Hamar kiderül, hogy a világon bárki, még Barack Obama is csak pár ismerősnyi távolságra van" - mondja.

Van, aki fizet is érte

Az emberek felvételével foglalkozó HR-esek és fejvadászok számára kincsesbányája a LinkedIn. Nekik óriási segítséget jelent, hogy hozzáférnek lehetséges alkalmazottak profiljához, a másik oldalról pedig éppen ezért sokan próbálkoznak egy jó profiloldallal kitűnni a tömegből.

Van olyan HR-es, aki munkája során már 50 százalékban a LinkedInt használja. Kulcsár Júlia, a Mimox Kft. toborzási szakértője többnyire informatikai szakembereket keres a megbízóiknak, és mivel az informatikusok ritkán vannak munka nélkül, az ő esete éppenséggel fordított, neki kell kitűnnie a toborzók tömegéből. "Arra törekedtem, hogy teljesen egyedi profilt hozzak létre, amely azonnal felkelti a figyelmet, és ezáltal engem keressenek meg a potenciális jelöltek. Naponta átlagosan ketten-hárman kapcsolatba is lépnek velem" - mondja. Ő azon kevesek közé tartozik, aki fizet is azért, hogy a LinkedIn bővebb funkcióihoz hozzáférjen. A havi mintegy 6 ezer forintos díjért például nem csak az ismerősei profilját látja, bárkinek üzenetet tud küldeni, illetve korlátlanul fogadni is tudja a megkereséseket.

Most
Top 12 óra
Olvasnivaló