A csillagok maradtak, Széles Gábor szállodája repült

széles gábor, zalacsány, Batthyány-kastély
Zalacsány, 2004. május 26. A Batthyány-kastély, miután ismét megnyitották az újjáalakított Batthyány Kastélyhotelt. A középkori eredetű kastély a Chan család birtoka volt, itt született Chan László 1790-ben. A kastély 1945 után nevelőotthonként üzemelt és teljesen lepusztult. 1997-ben kezdték meg a felújítási munkákat. MTI Fotó: Friedmann Endre
Vágólapra másolva!
Széles Gábor zalacsányi szállójára tavaly kikerült egy negyedik csillag is. Önmagában ezzel semmi gond, mert 2009 óta annyi csillagot tehet ki egy szálloda, ahányat csak akar. Ezúttal viszont egy védett tanúsítvány csillagairól volt szó, ezért a szállodát kitették a Hotelstars Unionból.
Vágólapra másolva!

A zalacsányi Batthyány Kastélyszálló már nem szerepel a Hotelstars Union szállodaminősítési listáján se három, se négy csillaggal, de a szálloda honlapján továbbra is négy csillag szerepel. A Széles Gábor nagyvállalkozó érdekeltségébe tartozó szálloda tavaly tavasszal még háromcsillagos besorolású volt, majd május után valamikor eggyel több csillaggal kezdte hirdetni magát, holott az ehhez szükséges minősítést nem szerezte meg.

„Tájékoztattuk a szállodát, hogy nem teljesíti a szerződésben foglaltakat, ezért nem tudjuk tovább a tagjaink között tartani” – írta le Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára, hogy hogyan járt el a szövetség, miután kiderült, hogy a Batthyány Wellness Kastély jogosulatlanul használta a negyedik Hotelstars-csillagot.

Bár a szállodaszövetség egyértelműen fogalmazott a döntésről, Széles Gábor telefonos megkeresésünkre röviden annyit mondott, hogy szerinte egyrészt nem igaz, hogy ilyen történt volna, másrészt szerinte ezt az információt "csak a balliberális sajtó akarja elterjeszteni a közvéleményben". Érdemben ennél többet nem akart mondani. Több nappal ezelőtt megkerestük a Batthyány Kastélyszállót is, de egyelőre nem reagáltak.

A Hotelstars Union egy Európa-szerte használt szállodaminősítési rendszer, amelyet Magyarországon a kormány 2012-ben hivatalosan is elismert. Előtte egy rendeletben meghatározott feltételek alapján működő kategóriarendszer létezett, vagyis a szállodák annak megfelelően kaptak különböző számú csillagokat. Ezt a rendszert 2009-ben önkéntessé tették, majd a rendeletet 2012-ben teljesen eltörölték.

Így néznek ki a Hotelstars-csillagok Forrás: MTI/Bruzák Noémi

Ezt a kategorizálást a kormánnyal kötött megállapodás értelmében a szállodaszövetség végzi. A szállodaszövetség ellenőrzi a Hotelstars Union szempontrendszere alapján, hogy a hozzájuk jelentkező szálloda rendelkezik-e a szükséges felszereléssel. Például egy kétcsillagos szállónak nem kell különálló recepciós pult, egy háromcsillagosnak viszont már igen. Vagy öt Hotelstars-csillagot nem kaphat az a hotel, amelynek nincs legalább két lakosztálya, sőt ezekben alapfelszerelés a papucs, míg a négycsillagosoknál elég csak felkínálni a lehetőségét.

A Batthyány Kastélyszálló honlapján, a kastély neve mellett a cikk írásakor (2014. január 22-én) szerepelt négy csillag, de ezek már nem a Hotelstars-minősítést jelentették. A védjegyet megállapító szállodaszövetség ugyanis tavaly novemberi cikkünk után megvizsgálta a Batthyány Kastélyszálló besorolását, és megállapították, hogy a negyedik csillagot az ő szabályaik szerint jogosulatlanul használták, mivel nem kérték a szövetséget egy új minősítési eljárásra.

Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a Batthyány Kastélyszálló jogsértést követ el a négy csillag használatával. A Hotelstars-rendszerhez való csatlakozás ugyanis önkéntes alapon történik. Maga a Hotelstars-logó ugyan védjegyoltalom alatt áll, de a csillag mint kategóriajelzés nem, és azt bármelyik szálloda használhatja. Ez azt is jelenti, hogy ha egy hotel nem tagja a szállodaszövetség által működtetett rendszernek, akkor gyakorlatilag annyi csillaggal hirdeti magát, amennyivel akarja.

A Nemzetgazdasági Minisztérium kérdéseinkre válaszolva elismerte, hogy „a csillagok használatának vizsgálata jelenleg a gyakorlatban nehézséget okoz”. Közölték, hogy a fogyasztóvédelmi felügyelet és a Gazdasági Versenyhivatal ellenőrzi azt, hogy a szállodák a hirdetésüknek megfelelő minőségben nyújtják-e szolgáltatásaikat, de arra nem tértek ki, hogy vajon a csillagok számával tudnak-e bármit is kezdeni ezek a hatóságok.

A jogi bizonytalanság azért gond, mert ha egy vendég panaszt tenne azért, mert nem érzi négycsillagosnak a kiszolgálást, akkor nem lenne jogszabály, ami alapján a hatóságok megállapíthatják, hogy ér-e annyi csillagot a szolgáltatás, ahányat a hotel kirakott. Kovács István szállodaszövetségi főtitkár szerint hozzájuk időnként befutnak panaszlevelek a csillagozás miatt, de a Batthyány Kastélyszálló vendégeitől ilyen még nem érkezett.

Kövessen minket a Facebookon is!