Könnyű elcsúszni a banki buktatókon

Vannak még banki buktatók banki díjak trükkök
Man using magnifying glass to read a document
Vágólapra másolva!
Szinte hónapról-hónapra változnak a banki díjak, április és június között is résen kell lennie annak, aki nem utólag akar pofára esni. Azért pozitív változások is vannak: néhány bank díjat csökkent, és végre vannak érdekes technikai újítások. Segítünk eligazodni.
Vágólapra másolva!

Pár hete magához képest is nagy szigorral csapott le a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a hazai bankokra, amiért azok az elmúlt két évben szabálytalanul emeltek bizonyos költségeket. A 35 lezárt vizsgálat eredményeként 35 bankra összesen 1,2 milliárd forintos bírságot szabtak ki (a legsúlyosabb büntetést a Budapest Bank, az Erste, az FHB, az MKB és a Raiffeisen kapta), közülük 33-nak a szabálytalanul beszedett díjakat - összesen akár 10 milliárd forintot - vissza is kell fizetniük az ügyfeleknek.

Információink szerint a lépés fájdalmasan érintette a bankokat, mivel ők úgy érezték, hogy az elmúlt időszakban már nagyon odafigyeltek arra, hogy mit és hogyan lehet emelni, hogy még véletlenül se találjon fogást rajtuk a jegybank. A jelek szerint mégsem voltak elég gondosak, és mivel 120 eljárás még mindig folyik, további bírságok sem zárhatók ki. Már csak azért sem, mert az Origóhoz eljutott néhány friss banki tapasztalat is azt mutatja, hogy vannak még furcsa díjak a rendszerben, sőt, időről-időre újabb, nehezen magyarázható díjtételek jelennek meg a különböző hirdetményekben.

Könyvelési díj és más furcsaságok

Egy K&H-s olvasónk például a vállalkozási számlaköltségeinél szembesült azzal az újdonsággal, hogy most május 1-jétől már úgynevezett könyvelési díjat kell majd fizetnie minden egyes tranzakciója után. Ennek a mértéke a tranzakciós illetékkel egyezik meg, és akkor is levonják majd, ha olyan tranzakciót végez, amely amúgy ingyenes volna. Ez egyenként nem jelent majd nagy tételeket, de azért kissé ráncolta a homlokát miatta, főleg, mert a bankfiókban sem kapott meggyőző tájékoztatást a könyvelési díj tartalmáról, és bevezetésének indokáról. A K&H-tól kérdésünkre pusztán azt a választ kaptuk, hogy időben és a szabályoknak megfelelően kifüggesztették a hirdetményt, az érintett vállalkozókat értesítették, és postán kezdeményezték a kétoldalú szerződésmódosítást.

A könyvelési díj nem a K&H találmánya, de viszonylag új típusú költségelem a hazai gyakorlatban, és van, ahol tételdíjnak hívják az efféle, minden egyes pénzügyi művelet utáni levonást. Az azénpénzem.hu portál már tavaly írt arról, hogy az UniCredit és a Volksbank (ma már Sberbank) előjött egy ilyen költséggel. Azóta van az MKB-nál is, igaz, helyenként ezért cserébe legalább más költségeket nem emeltek meg a tranzakciós illeték miatti pluszteherrel.

A könyvelési díj, vagy az ahhoz hasonló levonások nemcsak a cégeknél, hanem a magánszemélyek számláinál is előfordulhatnak, de mint Gergely Péter, a BankRáció.hu szakértője mondja, inkább a vállalkozásokat érinthetik kellemetlenül, hiszen náluk a sok tételből havi több tízezer forintos pluszteher is előállhat. A vállalkozóknak, a kis cégek tulajdonosainak tehát legalább olyan fontos követniük a változásokat, mint a magánszemélyeknek. Érdemes megszívlelniük néhány alapvető tippet a költségeik csökkentésére - a Bankmonitor.hu szerint ez az öt a legfontosabb -, és alkalmanként lefuttatniuk egy kalkulátort, hogy melyik a legjobb megoldás a számukra.

Olcsóbb és egyszerűbb

Egy másik módszer a hirdetmények átnyálazása, de – még mindig a K&H-nál maradva – ez akár egy 80 oldalas olvasmány is lehet a nehezen befogadható fajtából. Nyilván ennek az az oka, hogy ne lehessen azt mondani, hogy bármi kimaradt a tájékoztatásból, így viszont igazán szemfülesnek kell lennie annak, aki előre ki akarja szúrni a számára fontos változásokat. A többség általában akkor kap észbe, amikor éppen megterhelték a számláját egy addig nem látott díjjal – így járt egy másik (nem céges) olvasónk az OTP-vel a csomagjához tartozó értékpapírszámla-díj hirtelen levonása miatt.

Az elmúlt hetekben nagyon sok bank hozott ki megint új hirdetményeket a lakossági és a vállalati ügyfelei részére is, miután már az év elején is dömpingje volt a változtatásoknak. Ezeket aligha lehet a teljesség igényével naprakészen követni, de a BankRáció.hu segítségével néhány fontosabb – jellemzően április és június között életbe lépő – változást összeszedtünk.

A módosítások egy köre szimpla inflációs emelés, amely minden évben bekövetkezik. Az Erste a bankkártyák díját növeli így május közepétől (a céges csomagoknál pedig majdnem minden jutalékot legkésőbb júniustól), az OTP április közepétől emeli a kártyadíjakat, a számlavezetés költségét és a készpénzfelvételi díjat, a K&H pedig a céges számlavezetést drágítja júniustól az infláció mértékével (1,7 százalékkal). Az MKB a már emlegetett könyvelési díjat emelte meg március végétől (ez céges ügyfelekre vonatkozik), de jelezte, hogy átmeneti intézkedésről van szó, legfeljebb 2016. szeptember 1-jéig maradnak a magasabb díjak.

Ugyanakkor arra is találni példát, hogy egy-egy bank költséget csökkent. Az Oberbanknál már április elejétől olcsóbb lett az utalás, a CIB és az OTP bizonyos esetekben a csoportos beszedést tette ingyenessé, a Raiffeisennél a kártyás vásárlás, a kártyás pénzfelvétel, a netes átutalás és a csoportos beszedés lett ingyenes vagy olcsóbb több csomagnál (ezekre érdemes rákérdezni), az MKB pedig a korábban áthárított tranzakciós illeték miatt korrigált néhány tételt (az MKB-s ügyfeleknek erre érdemes rákérdezniük). A céges csomagoknál az Erste áprilistól lejjebb vitte a netbank havi díját, a Raiffeisen az átutalásokat tette kedvezőbbé.

És vannak technikai, kényelmi újítások is, amelyekre már korábban felhívtuk a figyelmet, és amelyek pont a legnépesebb banki ügyfélkört érintik, hiszen a két legnagyobb lakossági bankhoz, az OTP-hez és az Erstéhez kötődnek. (Az AXA is ugyanilyen fejlesztésen dolgozik, még épp tesztelik, hamarosan az is elindul.)

Mindegyiknél okostelefonos alkalmazásokról van szó, amelyeknél egy utaláshoz például elég ismerni a telefonszámot, és pár mozdulattal - a netbanknál is gyorsabban - mindenféle csekk vagy számla befizetése elintézhető. Ezek az innovációk nyilván azokat az ügyfeleket célozzák, akiknek a fiók nélküli, egyszerű banki ügyintézés legalább olyan fontos, vagy akár fontosabb, mint a díjak mértéke.