Az utas, aki tudtán kívül lett devizakárosult

repülőjegy árfolyamkockázat
Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója (j) és egy stewardess beszélget a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren, ahová London-Lutonból megérkezett a légitársaság első menetrend szerinti járata.
Vágólapra másolva!
Aligha gondolná bárki, hogy egy sima repülőjegy vásárlásnak is van árfolyamkockázata. Pedig van, és úgy tűnik, hogy ezt is a fogyasztó futja.
Vágólapra másolva!

György Ukrajnában szerette volna tölteni a családjával a május eleji hosszú hétvégét, ezért januárban le is foglalta a repülőjegyeket a Wizz Air donyecki járatára. Akkor összesen 123 ezer forintot vontak le a számlájáról. A magyar hátterű légitársaság azonban március elején bejelentette, hogy júniusig biztosan nem indul el a járat, mert nincs rá megfelelő kereslet.

Amikor a magyar utas visszakérte a repülőjegyek árát, nagyon meglepődött, mert a légitársaság csak 83 ezer forintot utalt át. Döbbenete csak fokozódott, amikor a Wizz Air indoklásul azt közölte, hogy a tranzakció során valójában végig ukrán hrivnyában számolt. Hiába érzékelte az utas, hogy forintban fizetett, valójában 4 ezer hrivnyáért vett repülőjegyet, és ezt a 4 ezer hrivnyát maradéktalanul vissza is kapta. Az eltelt időben azonban az ukrán események miatt a hrivnya leértékelődött, így a 4 ezer hrivnyája már csak 83 ezer forintot ér. A légitársaság szerint tehát az árfolyamkockázatot az utas futotta, és vesztett rajta.

Nem tőzsdézni akart

A magyar hátterű Wizz Air csoportnak van egy Ukrajnában bejegyzett leányvállalata, és az utasok az Ukrajnát érintő járatoknál ezzel a céggel szerződnek. Amikor valaki például egy Dortmund-Kijev-Dortmund járatra foglal jegyet, akkor egy olyan repülővel utazik, amely Kijevbe van telepítve, tehát valójában az ukrán Wizz Air Kijev-Dortmund járatát használja – fordított irányban. Ez nem csak azt jelenti, hogy hrivnyában vásárolja a jegyet, hanem azt is, hogy nem vonatkozik rá az Európai Unió erős védettséget nyújtó fogyasztóvédelmi szabályozása. Többek között kártérítésre sem jogosult, ha törlik a járatát.

Az internetes foglalási rendszerben ezek a körülmények látszanak is meg nem is. A honlap ugyanis eleve ukrán hrivnyában tünteti fel az ilyen utazásokra érvényes árakat, ami felkeltheti a gyanút, és amikor a járatokat a vevő kiválasztja, a továbblépéshez be kell ikszelnie egy kis négyzetet arról, hogy elfogadja a Wizz Air Ukraine szabályzatát. Ezen kívül azonban egyéb figyelemfelkeltő lépést nem tesz a cég, az utas pedig végső soron azt érzékeli, hogy a hitelkártyáján rendelkezésre álló összeg a nemzeti valutában csökken. A honlap sehol sem hívja fel a figyelmet arra, hogy az utas egy visszatérítés esetén árfolyamkockázatot fut, amin adott esetben nyerhet, de akár veszíthet is. „Nem tőzsdézni, hanem utazni szerettem volna” – mondja erre a magyar utas.

Nem elégséges tájékoztatás?

Siklósi Máté, a CP CONTACT Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kft. ügyvezetője úgy véli, nem elégséges a légitársaság tájékoztatása. „Bár a nagyon tudatos fogyasztó nyilván elolvassa a szerződési feltételeket, és megtalálja a csatolt dokumentumokban a tájékoztatást, hogy a W6 jelű járatokat a magyar, a WU jelű járatokat pedig az ukrán leány üzemelteti, azt le lehet szögezni, hogy a mai fogyasztói rendelési gyakorlathoz képest nem hívják fel körültekintően az utas figyelmét arra, hogy a magyar nyelvű honlapon nem is a magyar Wizz Air a szerződő fél” - mondja.

Siklósi szerint felmerülhet a fogyasztó megtévesztése, mert elektronikus szerződéskötés esetén a jogszabályok kimondják, hogy minden lényeges információt tudomásra kell hozni a lépések közben. „A megfelelő tájékoztatás az lenne, ha a rendelés alatt felvillanna egy ablak, amely tájékoztat arról, hogy ez egy ukrán üzemeltetésű járat, ahol a fizetőeszköz a hrivnya, a szerződő fél a Wizz Air Ukraine, és nem érvényesek az EU légi utasokat védő rendelkezései” – mondja Siklósi Máté.

"Ha az utas a Wizz Air Ukraine által üzemeltetett járatra foglal, akkor minden esetben az ukrán pénznemben kell fizetnie. A foglalási folyamat során soha nincs más pénznem feltüntetve, ezért teljesen nyilvánvaló, hogy a fizetés is az ukrán pénznemben történik – hiszen ez az egyetlen pénznem, amiben fel van tüntetve az összeg és az egyetlen, amellyel lehetséges a fizetés" - közölte a légitársaság. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság cikkünk megjelenéséig nem tudott válaszolni az üggyel kapcsolatban feltett kérdéseinkre.