Biztosítási matrica a jövő év elejétől

Vágólapra másolva!
Szakértők szerint szinte bizonyos, hogy a jövő év elejétől a biztosítótársaságoknak kötelező felelősségbiztosítás meglétét igazoló matricákat kell postázniuk ügyfeleiknek. A vignettás rendszer bevezetésével ugyanis a biztosítók kivételével valamennyi érintett - a biztosítottak, a pénzügyi tárca és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete - egyetért. A biztosítási cégek viszont továbbra is ellenzik a szélvédőre ragasztható matricák kötelezővé tételét.
Vágólapra másolva!

Szakértők szerint szinte bizonyos, hogy a jövő év elejétől a biztosítótársaságoknak díjfizetést igazoló matricát kell postázniuk a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkező ügyfeleiknek. A "matricás" rendszer bevezetését ugyanis a biztosítók kivételével valamennyi érintett - a biztosítotti oldal, a pénzügyi tárca, illetve a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) - támogatja. Így valószínű, hogy a vignettás módszerre vonatkozó javaslat végleg "bent marad" a kötelező biztosítási piac működését jövő évtől szabályozó, jelenleg tárcaközi egyeztetés alatt álló új kormányrendeletben.

Dögei Sándor, a PSZÁF biztosítás-felügyeleti főtanácsadója a Népszavának elmondta: a felügyelet azért támogatja a díjfizetési igazolás - az autók szélvédőjére ragasztható tikett - bevezetését, mert azok használata elősegítené a kötelező biztosítást nem fizető autósok kiszűrését. Így csökkenthető lenne a nem fizetők 300 ezresre becsült tábora. Ami viszont azt eredményezné, hogy mérséklődnek a rendszeres díjfizetőkre jutó anyagi terhek. Vagyis a jövőben nem a biztosítást fizető kuncsaftoknak kellene állniuk a "bliccelők" által okozott károk megtérítésének a költségeit.

Az is a matricák alkalmazása mellett szól, hogy ma még nem működnek elég hatékonyan a biztosítók és a Belügyminisztérium gépjármű-nyilvántartási rendszerei, és nagy a valószínűsége annak, hogy az adatbázisok "ütőképessé" tétele hosszabb időt vesz majd igénybe. Ezért az ellenőrzés javításának érdekében mindenképpen szükséges az egységes igazolási rendszer bevezetése.

A biztosítók viszont továbbra is ellenzik a vignettás rendszer bevezetését. Mondván: az új módszer drágítaná a biztosítási díjakat, hiszen a matricák gyártása és postázása hozzávetőleg évi 3,7 milliárd forint kiadással járna. Ezen felül a matrica alkalmatlan lenne arra, hogy segítségével kiszűrjék a "kötelezőt" nem fizető autósokat. Az öntapadós tikettek ugyanis könnyen hamisíthatók, emellett - mivel hazánkban a negyedéves díjfizetés a legelterjedtebb - szinte lehetetlen lenne háromhavonta idejében elküldeni a több millió ügyfélnek a matricákat. Ehelyett a biztosítási cégek a Belügyminisztérium és a biztosítók elektronikus nyilvántartásainak a korszerűsítését, mihamarabbi összekapcsolását szorgalmazzák. A számítógépes rendszer segítségével ugyanis - az autósok helyszíni ellenőrzése nélkül - felderíthetővé válnak azok az autótulajdonosok, akik nem fizetik a kötelező biztosítást.

A kötelező biztosítással kapcsolatos új rendelkezéstervezet előreláthatólag szeptemberben kerül a kormány elé.