A hazai mobiltelefon-előfizetők legnagyobb része - 55,33 százalék - a Westel szolgáltatásait vette igénybe, 39,27 százalékuk a Pannon GSM-et választotta, a Vodafone pedig 5,4 százalékot képviselt július végén - derül ki a Hírközlési Főfelügyelet júliusi adataiból.
Jelenleg a magyar népesség 22,43 százalékának van mobil-előfizetése. Ez a szám március óta havonta 5-5,5 százalék körüli mértékben növekedett.
Ami a hálózatokból kimenő beszédpercek változását illeti, májusban tapasztaltak a szakértők jelentős növekedést: ekkor több mint 12 százalékkal telefonáltak hoszszabb ideig a mobil-előfizetők, mint áprilisban.
A Concorde Értékpapír Rt. prognózisa szerint a mobiltelefonok elterjedtsége az év végére elérheti a 26 százalékot, 2001 végén pedig 40 százalékos lehet a penetráció. Az elemzők korábban alacsonyabb értékeket jósoltak, ám - mint jelentésükben írják - Magyarország elérte azt a szintet (20-30 százalék közötti elterjedtséget), amikor a penetráció rendkívül gyorsan nő.
A mobiltelefonok elterjedését alapvetően az árak, az ajánlott szolgáltatások, az alternatív szolgáltatások elérhetősége és ára, valamint az úgynevezett network effect befolyásolják. Utóbbi azt a vásárlói motivációt takarja, amikor egy mások által már birtokolt terméket mi is szeretnénk megszerezni.
G. Tóth Ilda