<P>Állami támogatás kell a fizetős utakra is<BR/></P>

Vágólapra másolva!
Állami támogatásra van szükség a fizetős autópályák felújításához is, mert - bár a vártnál több pénz folyt be a matricákból - erre már nem telik. Az érintett állami cégek azonban még azt a pénzt sem kapták meg, amit az ingyenes sztrádákra kellene elkölteniük.
Vágólapra másolva!

A sztrádamatricákból befolyt pénz nem fedezi a fizetős állami autópályák - vagyis az M3-as és az M1-es - ez évre tervezett fenntartási, üzemeltetési és felújítási költségeit. Az üzemeltetők ugyan csak most, a nyári szezon végén kezdenek hozzá a munkálatokhoz, így nem tudják pontosan megbecsülni, hogy mennyit kell költeni e két pályára az idén, de az látszik, hogy a bevétel kevesebb lesz a kiadásnál - mondta a Magyar Hírlapnak Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. kapcsolati igazgatója.

A Magyar Hírlap számításai szerint a hiány durván másfél milliárd forintra rúghat majd. Ezt - az igazgató szerint - állami forrásból kellene előteremteni. Hozzátette azonban, hogy a nem fizetős autópályák fenntartására jóváhagyott összeget sem folyósította eddig a kincstár.

A matricabevételek különben a vártnál jobban alakultak eddig - tudtuk meg Boros Pétertől, az NA Rt. díjszedési igazgatójától. Egy tavaly novemberi előzetes becslés alapján ugyanis arra számítottak, hogy idén mintegy 76 ezer éves matricát adnak majd el. Ezt bőven sikerült túlszárnyalni: július végéig 107,6 ezer darab éves matricát adtak el - igaz, itt már nem számolnak további értékesítéssel az idén.

Jó a helyzet az egy hónapos matricáknál is. Az év első két-három hónapjában ugyan kevesebbet vettek a vártnál az autósok, de a nyári hónapokban felfutott az értékesítés. Így például a januári 25 ezer darabbal szemben júliusban már 49 ezer darab havi matricát adtak el - mondta az igazgató. Az első hét hónapban összesen mintegy 220 ezer darab ilyen fogyott.

A heti matricák esetében szintén kimutatható a szezonfüggőség. Átlagosan egyébként 260-280 ezer darabot értékesítettek belőle, azaz július végéig 1,85 milliót vettek az autósok.

Mindezek eredőjeként a díjbevétel is a vártnál jobban alakult: július végéig 6,5-7 milliárd forint folyt be matricák értékesítéséből.

Eddig különben 85-90 százalék körül volt a személygépkocsikra vásárolt matricák aránya az éves, a havi és a heti körében is. Ez nagyjából megfelel a honi gépkocsiparkon belüli aránynak - mondta Boros Péter.

Cégbírósági bejegyzés előtt

Beadták a cégbíróságra az Állami Autópálya Kezelő Rt. megalakulásához szükséges iratokat - tájékoztatta lapunkat Hingyi György, az NA Rt. jogásza. A bejegyzésére kedvező esetben akár két héten belül is sor kerülhet, vagyis akkortól egy cégbe olvadva működhet az eddigi három autópálya-üzemeltető.

Amint arról a Magyar Hírlapban már olvashattak, az új cég az Északkelet-magyarországi Autópálya-fejlesztő és -üzemeltető Rt. átalakulásával, illetve a Nyugat-magyarországi Autópálya-üzemeltető, valamint az Állami Autópálya-fejlesztő és -kezelő Rt. egyidejű beolvadásával jön létre. A társaság felel majd a teljes gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetéséért, a díjbeszedés biztosításáért, a gyorsforgalmi utak melletti területek hasznosításáért, amint a jogelőd cégek által felvett hitelek költségvetési forrásból történő visszafizetéséért is.

A 15,05 milliárd forint jegyzett tőkéjű cég százszázalékos tulajdonosa az autópálya-fejlesztésekért felelős NA Rt. lesz. Az utóbbi cég - amelyet 99 százalékban a Magyar Fejlesztési Bankon keresztül, egy százalékban pedig közvetlenül az állam birtokol - azonban vagyonkezelési szerződést kötött a Kincstári Vagyoni Igazgatósággal.

A jogelőd cégek igazgatósági tagjai közül egyébként egyedül Répássy Attila kap szerepet az új társaságnál is, s ő lesz a vállalkozás vezérigazgatója is.

Daróczy Dávid

(Magyar Hírlap)