A Carnation Research június végén közzétett felmérése szerint a hazai bankok 71 százaléka már beindította internet banking projektjét és 2001 decemberig beüzemelik a szolgáltatásokat, egyelőre nem sok jel utal forradalmi változásokra a világháló hazai szegletében. A hazai bankok közül elsőként az Inter-Európa Bank kezdte el internetes banki szolgáltatását BankoNET néven 1998 októberében, amelyet az OTP Bank, majd a Raiffeisen szolgáltatása követte az elmúlt évben, a Citibank CitiDirect elnevezésű szolgáltatása pedig már az idén indult el.
A hazai lakossági bankok közül tehát máig összesen négy bank működtet internetes banki szolgáltatást, emellett az idén csupán a K&H jelentette be, hogy novembertől kísérleti jelleggel internetes banki szolgáltatást indít. A magyar piacon elsőként chipkártyás ügyfél-azonosítás és nyilvános kulcsú infrastruktúrán alapuló hitelesítő központi szolgáltatás, valamint az ügyfél és bank közötti üzenetváltás digitális aláírással történő védelme szavatolja a november 1-jén - egyelőre kísérleti jelleggel - induló lakossági home banking szolgáltatás biztonságát a Kereskedelmi és Hitelbank Rt.-nél. A rendszert a MATÁVnet Kft. üzemelteti, a MATÁV pedig mint hitelesítő központ vesz részt a projektben (a MATÁV Rt. az [origo]-t kiadó MATÁVnet Rt. tulajdonosa - a szerk.). A kísérleti időszakban ötezer lakossági ügyfél próbálhatja majd ki a szolgáltatást, amelyet a tervek szerint 2001. március 1-jétől veheti majd igénybe a K&H valamennyi ügyfele.
Azt, hogy az internetes banki szolgáltatás iránt növekszik az érdeklődés és a bizalom, jól mutatja, hogy 1999 augusztusában még csupán 3100 regisztrált felhasználója volt a hazai internet banking szolgáltatásoknak, decemberben már 10 ezerre nőtt ez a tábor; 2000 júniusában pedig a már a 25 ezret is átlépte a felhasználó szám. A Carnation becslése szerint ebben az évben megnégyszereződik a felhasználók száma. A növekedés továbbra is dinamikus, a nyár elejei adatokhoz képest jelenleg csaknem 28 ezer, az internetes banki szolgáltatásokat igénybe vevő ügyféllel rendelkezik az OTP Bank, amivel mintegy 90 százalékos részesedéssel rendelkeznek a piacon. Az IEB-től kapott információink szerint jelenleg 3 ezer internetes ügyfelük van, számuk a bank méretéhez képest gyorsan növekszik.
A bankok a jelek szerint a biztonság mellett egyre inkább az egyszerű kezelhetőséget is szem előtt tartják: az OTP Bank, illetve a Raiffeisen szolgáltatását egy újabb verziójú böngészővel lehetett igénybe venni. Az IEB BankoNET rendszerét eddig csak egy külön programmal lehetett használni, a pénzintézet ígérete szerint azonban a jövő év első felében egy böngészővel használható változatot is bemutatnak majd.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
2001 végére megnégyszereződhet a magyar internetbanking-felhasználók száma
2000. június 28.
A hazai bankok többsége még nincs fenn az interneten
1999. szeptember 16.
Szolgáltatások |
Díjak, jutalékok | |
OTP Bank |
Szerződéskötés kezdeményezése, |
Az OTP HáziB@NK szolgáltatás használata díjmentes, a megbízások díjai lakossági ügyfelek részére kedvezőbben a bankfiókban indított tranzakcióknál, vállalkozói ügyfeleknél megegyeznek a bank mindenkori számlaköltségeivel |
Inter-Európa Bank |
Tranzakciók: |
A BankoNET szolgáltatás telepítése és használata, valamint lakossági ügyfelek részére a tranzakciók is ingyenesek |
Számla aktuális egyenlegének lekérdezése |
Csatlakozási díj: ingyenes | |
Citibank |
Számlaegyenleg lekérdezése |
Ingyenes |
(kísérleti jelleggel 2000. november 1-től; teljes ügyfélkör számára 2001. március 1-től) |
Minden internetes home-banking tranzakció ingyenes |
2000. szeptember 6. 13:39