Blokádfenyegetés Magyarországon is

Vágólapra másolva!
Elképzelhető, hogy már a hét végén eltorlaszolják az utakat a magyar közúti szolgáltatók - értesült a Magyar Hírlap. Az ország több helyén már létrejöttek azok a csoportok, amelyek rendőrségi engedéllyel a birtokukban bármikor akcióba léphetnek. Az olajár tízéves csúcsot döntött Londonban és a New Yorkban. Európa-szerte újabb blokádokat szerveztek a fuvarozók, a kormányokkal az üzemanyag-drágulás ellentételezéséről tárgyalnak.
Vágólapra másolva!

Mind a taxisok, mind az árufuvarozók között létrejöttek már azok a csoportok, amelyek a hét végén eldöntötték: ha a kormány nem hajlandó a velük való megegyezésre, akkor "a francia események" megismétlődhetnek, immáron Magyarországon. Több helyen máris beszerezték a megmozdulásokhoz szükséges rendőrségi engedélyeket.

A szombati részleges tárgyalási sikerek ellenére úgy tűnik, a jövő héten, de már az is lehet, hogy a hét végén bekövetkeznek az első útelzárások az országban. A személyszállításban és az árufuvarozásban érdekelt vállalkozók ugyanis nem elégedtek meg a szombati tárgyalások eredményével. (Eszerint a kormány nem emeli a jövő évben a jövedéki adót, amíg az olaj világpiaci ára 25 dollár felett van hordónként.) Ragaszkodnak a közteher mértékének csökkentéséhez, illetve ahhoz, hogy a MÁV-hoz, a mezőgazdasági termelőkhöz hasonlóan visszaigényelhessék a jövedéki adó legalább negyedét.

Horváth Pál, a szombati tárgyalásokon részt vett hat szállítási érdekképviselet egyikének, a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének (Fodesz) elnöke megerősítette: bizonyos szerveződések máris készen állnak, hogy ha kell, megbénítsák az ország vérkeringését. Szerinte a jövedéki adó mértékét biztos nem csökkenti majd a kabinet, hiszen ehhez parlamenti hozzájárulás kell, s végrehajtása legalább fél évet venne igénybe. Ám az adó visszaigénylése kormányrendelet megalkotásával végrehajtható lenne. Így a jelenlegi literenkénti 227 forintos gázolajár 20 forinttal csökkenhetne, s ez máris nyugtatólag hatna a kedélyekre. Horváth Pál szerint elfogadhatatlan, hogy a kormány a magas üzemanyagárak miatt nehéz helyzetbe került vállalkozók megsegítésére csak 300 milliót kíván adni, ami a Szent István-napi tűzijátékok negyede, miközben 90-100 ezer család megélhetését fenyegeti közvetlen veszély."El kell dönteni, mi éri meg jobban: teljesíteni a szakma kéréseit, amit néhány milliárddal meg lehet úszni, vagy ellenőrizhetetlen csoportosulások átveszik az irányítást és annak beláthatatlan következményei lesznek" - hangsúlyozta a FODESZ elnöke.

A Magyar Hírlap úgy tudja, hogy ma a kormányülést követően összeülnek a fuvarozók érdek-képviseleti szervezetei, hogy a holnapi, a kormány képviselőivel folytatandó tárgyalásokra kialakítsák egységes álláspontjukat.

Galambos István, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke úgy nyilatkozott: még nem lehet megmondani, lesz-e összehangolt megmozdulás. Erről csak a kormánnyal folytatott tárgyalások után lehet dönteni. Egy biztos: a szakma most segítségre szorul, s ha nem kapja meg, akkor minden elképzelhető - mondta. Szerinte, akik még esélyt sem adnak arra, hogy valamilyen állami segítséget kiharcoljanak számukra s felelőtlen akcióba lépnek, attól el kell határolódni. A társelnök hangsúlyozta: az eddig kiharcolt eredmények mellett el kell érni, hogy a kormány az eddiginél több pénzt forgasson vissza az ágazatba, mindegy milyen címszó alatt teszi, csak már tegye, méghozzá az idén.

Tegnap késő délután tíz- éves csúcsot döntött a Brent, a londoni nyersolaj határidős ára (34,65 dollár) immár meghaladja az OPEC szeptember 10-ei termelésemelési döntése előtti szintet. A New York-i árupiacon ugyancsak tízéves csúcsot döntött az olajár, októberi lekötésre 36,75 dollárra erősödött. Elemzők szerint a megállíthatatlannak tűnő áremelkedéshez a közelgő tél előtti alacsony amerikai készletek, s legújabban az öböl menti helyzet kiéleződése adja a felhajtóerőt. Európa válasza: torlaszok, blokádok, tárgyalások.

Szilágyi Béla

(Magyar Hírlap)

Korábban:

Ismét rekordot döntött az olajár
2000. szeptember 18.