Az AKA Alföld Koncessziós Autópálya Rt. kész tárgyalni a közlekedési tárcával az M5-ös autópálya továbbépítéséről, javaslataik a minisztériumban vannak - mondta egy beszélgetésen Jean-Loup de Beauvoir, a társaság vezérigazgatója. Érdemben azonban eddig nem kaptak választ. Mint emlékezetes, tavasszal Katona Kálmán, a tárca korábbi vezetője - részletek ismertetése nélkül - úgy nyilatkozott, hogy az AKA javaslatait jelenlegi formájukban nem tartják elfogadhatónak, a feltételeken mindenképpen javítania kell a társaságnak.
Az AKA képviselői egyébként a múlt héten Belgrádban jártak, ahol a jugoszláv ellenzék gazdasági programalkotói elmondták jószerivel egyetlen kitüntetett központi beruházás előkészítésén dolgoznak, a Belgrád-Újvidék közötti sztráda minél gyorsabb megépítésén. A terv része az úgynevezett stabilitási paktumnak, ami azt tartalmazza, hogy az Európai Unió milyen segélyekben részesíti a Milosevics utáni Jugoszláviát, illetve, hogy az EU szakosított pénzintézetei, az EIB és az EBRD hogyan vesz részt a programok hitelezésében. A belgrádi G17 ellenzéki csoport egyértelműen jelezte, hogy "Európa felé" Magyarországon keresztül képzelik a fő közlekedési folyosót.
Jugoszláv részről, tehát elszántak, hogy Belgrádtól a magyar határig megépítik az autópályát, kérdés, hogy mikor épülhet tovább az M5-ös nálunk. A Kopint-Datorg Rt. munkatársai által készített gazdasági hatástanulmány kimutatta, hogy Szeged és térségét jelentős károk érték, pontosabban elmaradt haszonról lehet számot adni. Számításaik szerint 1998-ban amiatt, hogy nem épült meg a városig a sztráda, Szeged és térségének vállalatai 38 milliárd forinttal kisebb árbevételt realizáltak, ami következtében adózott profitjuk is 1,6 milliárd forinttal volt kevesebb. A tanulmányban azt is közzéteszik, hogy az autópálya megléte esetén a munkanélküliség 3,9 százalékos lett volna a térségben a tényleges 4,7 százalék helyett.
Hajnal László
(Magyar Hírlap)
Ajánlat: