A GfK felmérése szerint az egy főre jutó vásárlóerő Csehországban 228, Magyarországon pedig 210 százalék a régió átlagához képest. Ez a két ország közelíti meg legjobban az Európai Unió skálájának alsó részét, meghaladva az Európai Unióban az egy főre jutó vásárlóerő 50 százalékát. (Csehországban 56, Magyarországon 51 százalék). A magyar- és csehországihoz hasonló kereskedelmi szerkezet működik Szlovákiában, Horvátországban és Lengyelországban a napi fogyasztási cikkeknél. Ukrajnában, Oroszországban, de főként Romániában és Bulgáriában viszont a nálunk megszokott értékesítési csatornákon kívül jut el az áru a vevőkhöz.
A régió többi országaihoz képest Magyarországon szembetűnően erős a diszkontok pozíciója. Horvátországban és Szlovákiában a forgalom nagyobbik felét bonyolítják le a kis, önálló boltok. Ezek részesedése csak Csehországban alacsonyabb, mint Magyarországon.
Amíg a kereskedelem koncentrációja hazánkban és Csehországban hasonlít egymásra, addig a vásárlási szokások már jelentősen eltérnek. A vizsgált kilenc ország lakói közül a magyarok járnak legritkábban vásárolni. Ezután a horvátok, románok, majd csehek, ukránok és bolgárok következnek. A ritka vásárlások következtében az egy vásárlásra jutó költés Magyarországon viszonylag sok. Ennél régiónkban csak Horvátországban nagyobb, majdnem a duplája, ami az ottani magas fogyasztói árakkal magyarázható. A magyar fogyasztói átlagárak a legtöbb termékkategóriában a térségi középérték körül vagy valamivel fölötte mozognak.
(Üzleti Negyed)
Az egyes bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából, Kelet-Közép-Európában. 2000 első félévében (százalékban)
Bolttípus |
H |
CZ |
HR |
PL |
SK |
RO |
UA |
BG |
RUS |
Hipermarket |
13 |
15 |
- |
11 |
- |
- |
- |
- |
- |
Szupermarket |
17 |
30 |
1 |
13 |
2 |
- |
- |
- |
- |
Diszkont |
21 |
16 |
17 |
9 |
26 |
3 |
2 |
4 |
3 |
C+C |
7 |
2 |
4 |
6 |
2 |
6 |
1 |
1 |
- |
Kis, önálló bolt |
34 |
27 |
70 |
40 |
54 |
21 |
20 |
27 |
26 |
Utcai árus és piac |
2 |
1 |
3 |
6 |
1 |
13 |
53 |
2 |
33 |
Más |
6 |
9 |
5 |
15 |
15 |
57 |
24 |
66 |
38 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet ConsumerScan