Vágólapra másolva!
A héten elfogadták a reklámtörvény módosítását, ám a szakma ellenérzései továbbra sem csillapodnak. A szabályozást átgondolatlannak tartják, de leginkább azt kifogásolják, hogy a törvényalkotók eleddig példa nélkül álló cenzúrázási jogkört adtak a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnek. A Gazdasági Minisztérium illetékese ugyanakkor azt állítja: EU-konform törvény született.
Vágólapra másolva!

A reklámok hatóság általi előzetes betilthatósága meglepetésre eredeti formájában maradt a kedden elfogadott reklámtörvényben - áll az Önszabályozó Reklámtestület közleményében, amelyet megküldtek a Magyar Hírlapnak. A közlemény szerint a cenzúra megvalósítását lehetővé tevő rendelkezés helyett az Országgyűlés múlt hét keddjén a módosító javaslatok szavazásakor olyan változatot fogadott el, amely a reklámok megjelenése előtti vizsgálatot csak a reklámozó kérelmére tette volna lehetővé. Ennek ellenére a zárószavazáson a hatóság által hivatalból indítható, előzetes kontrollt fogadta el az Országgyűlés.

Suhajda Zsuzsa, a Gazdasági Minisztérium Szabályozási Főosztályának munkatársa szerint szó sincs itt semmilyen cenzúráról! A törvény módosításakor csupán azt az európai uniós gyakorlatot követték, amely lehetővé teszi a hatóság számára, hogy közzététel előtt is betilthatja a törvénysértő reklámokat. Ugyanakkor semmi nem írja elő, hogy a hatóságnak minden reklámot előzetesen kötelező megvizsgálnia. Mint ahogy a reklámszakmának sem kötelező bemutatnia alkotásait az ellenőrző szervezetnek.

A reklámszakma véleménye szerint az egyik elfogadott javaslat lehetetlenné teszi néhány áruházi akció reklámozását. Az elfogadott rendelkezés szerint ugyanis bármilyen akció reklámjában meg kell jelölni, hogy az ajánlat mely árura vonatkozik. A reklámtestület úgy látja, hogy ez a rendelkezés terjedelmi okokból lehetetlenné teszi az általános leértékelések reklámozását, mert a reklámban akár 2000-3000 árucikk felsorolása nem megoldható.

A GM jogtanácsosa ehhez csak annyit fűzött hozzá, hogy ezt módosítást egyeztették a szakmával, és az említett részre vonatkozóan semmilyen kifogást nem jeleztek a tárcának.

Az Önszabályozó Reklámtestület szerint Európában példa nélküli az olyan összehasonlító reklámok megtiltása, amelyekben egy-egy terméket valamilyen szempontból az egész termékkategóriával hasonlítanák össze. A termékkategóriával való összehasonlítás ugyanis azt hangsúlyozza, hogy a termék valamilyen fejlesztés eredményeként, vagy több tulajdonságában jobb valamennyi versenytársánál.

Suhajda Zsuzsa szerint vélhetően félreértelmezik a törvény eme passzusát is. A jogszabály ugyanis csak az ál-összehasonlításokat tiltja meg. Tehát amikor egy terméket nem létező vagy beazonosíthatatlan másik árucikkel vetnek össze.

Az Országgyűlés elfogadta a dohányreklámok teljes tilalmát, amely 2001. július 1-jén lép hatályba azzal a kitétellel, hogy 2002. január 1-jéig a közterületeken lehet cigarettát reklámozni. A szakma megítélése szerint a dohányreklámokra vonatkozó tilalom nagy mértékben veszélyezteti a jövő évi Forma-1 Magyar Nagydíj megrendezését is.

Ez nem valószínű - állítja a tanácsos -, hiszen a gazdasági miniszter az egészségügyi tárca vezetőjének véleménye alapján felmentést adhat világszintű, nemzetközi motorsport eseményekre a dohánytermékek reklámozásának tilalma alól. Csakúgy, mint 1997 előtt - tette hozzá.

Szilágyi Béla

(Magyar Hírlap)