<P>Tavaly csak 2,6 százalékkal bővült az új autók piaca</P>

Vágólapra másolva!
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és a Suzuki Rt. összesített adatai szerint 2000-ben 130,2 ezer új személygépkocsi és terepjáró talált gazdára, ami 2,6 százalékos emelkedés 1999 eladási adataihoz képest. 1999-ben még 25, 1998-ban pedig 30 százalékkal bővült az új autók piaca. A legnépszerűbb személyautó továbbra is a Suzuki volt.
Vágólapra másolva!

Az MGE pénteki összesítése szerint tagvállalatai 2000-ben 105 164 személygépkocsit és terepjárót adtak el, míg 1999-ben 97 926 gépjárművet értékesítettek. A Magyar Suzuki Rt. - az egyetlen autógyártó és -importőr, amely nem tagja az egyesületnek, s így adatai sem szerepelnek az egyesület összesítésében - arról tájékoztatott, hogy a társaság 2000-ben 28 072 darab gépjárművet adott el belföldön, míg 1999-ben 31 926 autót értékesítettek. Személygépkocsiból és terepjáróból 2000-ben így összesen 133 236 darabot adtak el Magyarországon, mindössze 2,6 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

A haszongépjárművekből a múlt év során 30 123 darab talált gazdára, ami csupán 0,4 százalékos növekedés a korábbi évhez képest. 1999-ben még 8 százalékkal, 1998-ban pedig 50 százalékkal nőtt az eladott haszongépjárművek száma.

Az értékesített személygépjárműveken belül, a Suzuki autóit is ide sorolva, 61,5 százalékról 58 százalékra csökkent az alsóközép-kategóriás autók aránya. A kiskocsi kategória piaci részesedése 26 százalékról 29 százalékra nőtt annak köszönhetően, hogy az 1999. évi 33 682 után tavaly már 38 858 ilyen kategóriájú személygépjárművet értékesítettek.

A márkák piaci részesedését tekintve továbbra is a Suzuki vezet 21 százalékkal, ami 1999-hez viszonyítva 3,5 százalékpontos csökkenést jelent. A második helyen - csakúgy mint az elmúlt évben - az Opel található 15,4 százalékos, 0,4 százalékpontot erősödő piaci részaránnyal, amely 20 559 autó értékesítését jelenti. A magyarországi gépjármű-eladási statisztikában a harmadik helyet a Volkswagen foglalja el: a 11 201 értékesített autó 8,4 százalékos piaci részesedést jelent, ami 0,4 százalékpontos javulás a korábbi évhez viszonyítva. A sorrendben ezután a Renault következik 10 139 eladott autóval, 1,8 százalékpontos piaci térnyeréssel, 7,6 százalékos piaci részaránnyal. A Fiat piaci részesedése 0,35 százalékponttal 6,35 százalékra erősödött, a Peugeot-é 2,3 százalékponttal 6,6 százalékra nőtt, míg a Skodáé 0,7 százalékponttal 5,3 százalékra nőtt.

A 3,5 tonna alatti teherbírású haszongépjárművek eladásai elérték a 26 686 darabot, az értékesítés 1,4 százalékkal emelkedett a korábbi évhez képest, a növekedés dinamizmusa pedig csaknem 7 százalékponttal mérséklődött 1999-hez viszonyítva. A márkák sorát változatlanul a Toyota vezeti, 3092 darab eladott kocsival, majd 2448-cal a Peugeot, és 2223-mal a Ford következik.

Tizenöt tonna feletti tehergépjárműből 1269 darabot adtak el tavaly, 11,4 százalékkal kevesebbet, mint 1999-ben. Ebből 266 Volvo, 239 Renault, 137 Mercedes, 128 Man, míg 120 DAF márkájú volt.

Motorkerékpárból 3014 darabot értékesítettek Magyarországon, ami 10,7 százalékos növekedést jelent 1999-hez viszonyítva. A márkák versenyét 1389 eladott motorkerékpárral a Yamaha vezeti, amely 38,5 százalékkal növelte értékesítését 1999-hez képest. Ezzel megelőzte a Suzukit, amely 952 motorkerékpárt értékesített. Hondából 507-et, míg BMW-ből 124 darabot adtak el.

(MTI)