A nyugat európai autóeladások 8, 2 százalékkal csökkentek az elmúlt hónapban 1999 hasonló időszakához képest. A német, francia és spanyol vásárlók inkább használt autókat vettek, vagy elhalasztották az autóvásárlást a magasabb üzemanyagárak, illetve növekvő kamatok miatt.
Az Európai Autógyártók Szövetsége szerint a decemberi eladások 963 198-ról 883 761 -ra csökkentek 1999-ben. A 2000- es adatok 2, 2 százalékos csökkenést mutatnak az egy évvel korábbi adatokhoz képest. A tavalyi évben összesen 14, 74 millió autót adtak el Európa szerte, míg 1999- ben 15 milliót. A Volkswagen AG és a PSA Peugeot-Citroen SA szerezte meg az európai piac nagyobb részét a Renault SA és a General Motors Corporation kárára.
Németországban a kereslet mintegy 11 százalékkal esett vissza, a használtautó-vásárlások megnövekedett számának köszönhetően. Az üzemanyagárak 20 százalékos emelkedése és a hitelkamatok alakulása elkedvetlenítette a vásárlókat. A franciaországi eladások az év eleji kedvező eredmények után csökkeni kezdtek leginkább a nyilvántartási szabályok változásai miatt.
A Volkswagen, Európa legnagyobb autógyártója tavaly decemberben 19,9 százalékról 20, 6 százalékra növelte piaci részesedését az egy évvel korábbi adatokhoz képest. A Peugeot Citroen ugyanebben az időszakban szintén növelte piaci részesedését a korábbi 12, 5 százalékról 13, 6 százalékra. Csökkent viszont a General Motors és a Renault részesedése. Az előbbinek 11, 8 százalékról 10, 5 százalékra, az utóbbinak pedig 12, 2 százalékról 10 százalékra módosultak az adatai.
A spanyol eladási adatok ugyancsak csökkentek tavaly decemberben mintegy 21 százalékkal. A spanyol piac szűkülésének oka szintén az üzemanyagárak emelkedésében keresendő.
Olaszországban az adatok nem változtak számottevően a tavalyelőttiekhez képest, 0, 6 százalékkal több új autót adtak el mint egy évvel korábban.
Az általános tendenciákkal szemben az Egyesült Királyságban 2000 decemberében közel 27, 5 százalékkal több új autót vásároltak mint 1999- ben.
A 2000. decemberi és az egy évvel korábbi autóértékesítési adatok Európában
Piaci részesedés 2000. dec |
Piaci részesedés 1999. dec |
Értékesített autók (db) 2000. dec |
Értékesített autók (db) 1999. dec |
Változás (%) | |
VW |
20,6 |
19,9 |
182 292 |
191 987 |
-5 |
PSA |
13,6 |
12,5 |
120 042 |
120 745 |
-0,6 |
Japán gyárak |
11 |
10,7 |
97 327 |
102 928 |
-5,4 |
GM csoport |
10,5 |
11,8 |
92 523 |
113 326 |
-18,4 |
Ford csoport |
10,5 |
10,7 |
92 518 |
103 102 |
-10,3 |
Renault |
10 |
12,2 |
88 817 |
117 522 |
-24,4 |
Fiat Group |
8,4 |
8 |
74 053 |
77 192 |
-4,1 |
DaimlerChrysler |
6,8 |
5,9 |
60 447 |
56 616 |
6,8 |
Koreai gyárak |
3,4 |
3,5 |
29 652 |
33 903 |
-12,5 |
BMW |
3,5 |
3,1 |
30 512 |
29 445 |
3,6 |
Rover |
1,3 |
1,5 |
11 102 |
14 120 |
-21,4 |
Az összes gyártó: |
883 761 |
963 198 |
-8,2 |
A 2000-es és az 1999-es autóértékesítési adatok Európában
Piaci részesedés 2000. |
Piaci részesedés 1999. |
Értékesített autók (db) 2000. |
Értékesített autók (db) 1999. |
Változás (%) | |
VW |
18,7 |
18,8 |
2 755 842 |
2 837 006 |
-2,9 |
PSA |
13,1 |
12,1 |
1 929 681 |
1 823 884 |
5,8 |
Japán gyárak |
11,4 |
11,5 |
1 676 043 |
1 733 630 |
-3,3 |
GM csoport |
10,8 |
11,5 |
1 594 741 |
1 736 488 |
-8,2 |
Ford csoport |
10,8 |
11,7 |
1 588 797 |
1 760 651 |
-9,8 |
Renault |
10,6 |
11 |
1 557 218 |
1 655 588 |
-5,9 |
Fiat Group |
10 |
9,5 |
1 475 240 |
1 433 386 |
2,9 |
DaimlerChrysler |
6,2 |
5,6 |
911 574 |
845 849 |
7,8 |
Koreai gyárak |
3,4 |
3,2 |
504 979 |
478 734 |
5,5 |
BMW |
3,4 |
3,2 |
498 274 |
485 130 |
2,7 |
Rover |
1,3 |
1,5 |
197 329 |
227 582 |
-13,3 |
Az összes gyártó: |
14 742 003 |
15 066 357 |
-2,2 |
Forrás: Bloomberg