<P>Közeledik a tiltások időszaka</P>

Vágólapra másolva!
Nincs olyan általánosan elfogadott nemzetközi gyakorlat, amely indokolná a Magyarországon bevezetett reklámok előzetes betilthatóságát. A dohányreklámok teljes tilalmáig adott féléves határidő is példa nélküli a nemzetközi gyakorlatban - mondta a Magyar Hírlapnak Takács Ildikó, a Reklám Világszövetség alelnöke.
Vágólapra másolva!

Ma még nem lehet tudni, hogy ki és tulajdonképpen minek alapján fogja betiltani az első reklámot az új törvény értelmében, ám annyi bizonyos: a reklámszakma köreiben egyértelműen és egyre hangosabban cenzúrát emlegetnek. Egyre nehezebb lesz együtt élni az új jogszabállyal, állítják.

Takács Ildikó úgy emlékszik, Magyarországon 1979-ben tiltottak be utoljára reklámot. A anyag később Cannes-ban nemzetközi díjat nyert. A szöveg a következő volt: "A világ két táborra oszlik. Van aki használja, s aki használni fogja." A termék egy hajnövesztő szer volt.

Mint ismert, a parlament által decemberben elfogadott törvénymódosítás szerint az illetékes hatóság előzetesen, a reklám forgalomba kerülése előtt betilthatja azt. De hogyan jut a tudomására még a közzététel előtt, hogy mi van a reklámban, teszi fel a kérdést a szakma nevében Takács Ildikó. S kérdés az is, hogyan fogják megvalósítani a törvény azon rendelkezését, miszerint a jogsértő állapotot meg kell szüntetni. Mert megjelenik egy újság, benne a törvénysértő reklám, a hirdetés. Kérdés, mi a következő lépés?

Az unióban elterjedt gyakorlat, hogy elfogadják az összehasonlító reklámokat. Az más kérdés, mondta az alelnök, hogy ezt bizonyos feltételekhez kötik, de tiltást nem fogalmaznak meg. Vagyis abban az esetben, ha az összehasonlítás nem vezet félre, s megfelel a tisztességes verseny elveinek, megjelenhet.

Megbéníthatja a nagy árleszállítások idején a reklámozó cégeket az új szabályozásnak az a pontja is, mely szerint egy áruház csak úgy hirdetheti meg mondjuk nyári vásárát, ha a reklámban pontosan megadja, mi, hol mennyivel és meddig kerül kevesebbe. Akár még egy rádióadásban is. - A nemzetközi gyakorlatban nem általános, hogy elvárnák több száz márka felsorolását - mondta Takács Ildikó.

Az új törvény értelmében teljeskörűen tiltott a médiumokban dohányárut reklámozni. A törvényalkotók mindössze fél év haladékot adtak a sajtóban megjelenő hirdetésekre, egy évet pedig a közterületi reklámokra. Az EU-ban tervezett rendelkezés fokozatosan 2006-ig tolta volna ki a dohányreklám tilalmának bevezetését, hogy a piac felkészülhessen a változásokra. A rendelkezés ott végül nem lépett hatályba.

Iván Gizella

(Magyar Hírlap)