<P>Több mint ötmilliárd forint turizmusmarketingre</P>

Vágólapra másolva!
Az amerikai után a francia és a német turisták megnyerését tartja legfontosabbnak az idén a Magyar Turizmus Rt. (MT Rt.). Ennek a tervnek megfelelően ebben az évben ezeknek az országoknak a külképviseletei költhetik a legtöbbet marketingre.
Vágólapra másolva!

A turizmusból származó devizabevételek 5-6 százalékos növekedése, a hazánkba látogatók fajlagos költekezésének 8-10 százalékkal történő emelkedése, a kereskedelmi szálláshelyeken a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák számának 2-5 százalékos növelése - többek között ezeknek a céloknak az elérését tűzte ki ez év végéig az MT Rt. A megvalósításhoz 5,22 milliárd forint áll a szervezet rendelkezésére.

A turizmus marketingcégének egyik feladata, hogy hazánknak mint turisztikai desztinációnak a világ piacán történő ismertségét növelje és hozzájáruljon imázsának javításához. A hazai piacon pedig a turisták információigényének kielégítéséért kell dolgozniuk.

A cég az előzetes tervek szerint idén 5,22 milliárd forinttal gazdálkodhat, s ennek 67 százalékát - 3,5 milliárdot - költhetik el marketingre. Költségvetésük nagyobb részét vásárokon és kiállításokon történő megjelenésre, illetve a turisztikai rendszer továbbfejlesztésére szánták.

A külképviseleteknek összesen 1,2 milliárd forint jut, melyet fele-fele arányban költhetnek a működésre illetve a turizmus marketingjére. A tervezett költségekből New York kapja a legtöbbet, 67 millió forintot - jelezve ezzel azt is, hogy a szakma irányítói az amerikai piacot az idén is kiemelten kezelik. De nem sokkal marad el marketingköltségben Párizs és Berlin sem ettől az összegtől.

Az idén kiemelt célterületnek egyébként Franciaországot szánták, ahol ebben az évben rendezik meg a Magyar Kultúra Éve rendezvénysorozatát. A Párizsban és számos francia vidéki helyszínen bonyolódó programokhoz 50 millió forintos költséget terveztek. Viszonylag nagyobb összeget szántak a spanyol és az izraeli piac "megdolgozására" is, hiszen Madrid és Tel-Aviv is 48-48 millió forinttal gazdálkodhat. Mindkét helyen tavaly nyíltak meg az idegenforgalmi képviseletek, s a tervek szerint intenzív marketingmunkát akarnak kifejteni ezen a két területen. Londonnak, Tokiónak, Bécsnek, Zürichnek, Milánónak, Stockholmnak ugyanakkor az idén meg kell elégednie 25 millió forintnyi marketingre juttatott pénzzel.

A honi turizmus állami marketingcége ez évben is újabb lehetséges turistaküldő piacokat tervez látókörébe vonni. Az idén novemberben először például részt vesz hazánk a kínai turisztikai vásáron. Szakmai kutatások szerint ugyanis Kelet-Ázsia és a csendes-óceáni térség az elmúlt években leggyorsabban növekvő piaca a turizmusnak. Kiutazóturizmusuk fő célja pedig Európa. Egyre nő a kereslet az üzleti és magáncélú utazások iránt; így az idén Ma-gyarországot Kínában akarják elsőként mint vonzó turisztikai területet bevezetni.

Ugyancsak a kiutazó forgalom növekedését várják a turisztikai szakemberek a latin-amerikai országokból. A turistacsábítás ezekről a területekről is elsősorban a madridi képviselet feladata lesz - derült ki a marketingtervből.

Kutatásokra is a korábbinál nagyobb összeget, 260 millió forintot szánnak. Vásárokra, kiállításokra idén 700 milliót terveztek, nemzetközi hirdetésekre pedig 150 millió forintot költenek majd.

Belföldi hirdetésekre szánva összesen 240 millió forint szerepel a költségvetésükben, a Kossuth Rádiónak a turisztikai termékek reklámozására 10, a Duna Televíziónak pedig 20 millió forint jut. Az rt. a belföldi médiakapcsolatok ápolására egyébként 29 millió forintot tervezett. Az MT Rt. az idén 314 millió forintot költ 17 külföldi kiállításon történő megjelenésre. Ezen kívül kiemelt képviseleti vásárokra 203 millió forint szerepel a költségvetésükben. Az rt. egyik fontos feladata, hogy a turisztikai információs rendszert a korábbinál nagyobb mértékben fejlessze. Ennek megfelelően ez évben 600 millió forintot szánnak erre a fejlesztésére.

Az rt. marketingtervében idén az úgynevezett komplex turisztikai termékek és a konkrét turisztikai célcsoportok jutottak kiemelt szerephez. Vagyis -szemben az eddigiekkel - az üdülés és az aktív turizmus termékcsoportokat különválasztották egymástól, hogy ezzel érzékelhetők legyenek az általánostól eltérő, konkrét marketing felé történő lépések. Mint azt Szíjjártó Györgyi, az rt. marketingigazgatója a Magyar Hírlapnak elmondta, hamarosan a rövid távú tervezésben is változtatásra készülnek: az idén ugyanis együttesen akarják elkészíteni a 2002-es, és arra felépítve a 2003-as marketingtervet is.

Iván Gizella

(Magyar Hírlap)