<P>Teherautónként milliós letétek</P>

Vágólapra másolva!
Május elejétől változnak a szállítási vállalkozókra vonatkozó pénzügyi követelmények. Az újonnan alakuló fuvarozási cégek vagyonának az első teherautó üzembe állításakor legalább 2,5 millió forintnak kell lennie. Az újabb járművek használatba vételekor pedig a vállalkozóknak autónként további 1,4 millió forint vagyon meglétét kell igazolniuk.
Vágólapra másolva!

Május elsejétől változnak a szállítási vállalatokra vonatkozó pénzügyi előírások. A fuvarozótársaságoknak az Európai Unió (EU) elvárásaihoz igazodó új szabályok szerint az első jármű után 2,5 millió forint, az összes további teherautó után pedig 1,4 millió forint vagyon meglétét kell igazolniuk - tudta meg a Népszava a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumtól.

A fuvarozóknak eddig a birtokukban lévő járművek súlyával arányos letétet - tonnánként ötezer forintos összeget - kellett elhelyezniük valamelyik pénzintézetnél. Emellett mérlegükben a saját tőkének legalább 50 százaléknak kellett lennie. Ez az előírás pedig jelentősen megnehezítette a vállalkozók helyzetét, hiszen korlátozta a hitelfelvételi lehetőségeket. Ezek a követelmények azonban május elejétől megszűnnek.

Az újonnan előírt 2,5, illetve 1,4 millió forintos vagyont nem feltétlenül készpénzben kell felmutatnia a vállalkozóknak, a kért fedezetet megadhatja például egy hitelintézet vagy egy biztosítótársaság is. A május elsején életbe lépő rendelkezés egyelőre csak az újonnan induló vállalkozásokat érinti, mivel a már működő szállítási vállalatoknak 2002 végéig kell gondoskodniuk a "biztosíték" megszerzéséről.

A hozzáértők úgy vélik: a szállítási vállalkozók számára jelentős kihívást jelent majd a 2001-es és a 2002-es év, mivel hazánk az elkövetkezendő két év során veszi át a szállítási ágazatra vonatkozó európai uniós jogszabályokat. A jogharmonizáció keretében 2002 januárjától kötelező lesz például a tíz tonnánál nagyobb teherbírású járművekbe beépíteni az úgynevezett tachográfot, azaz menetadatokat rögzítő készüléket is. Csakúgy mint a sebességhatároló berendezést, amely a nehézgépjárművekre vonatkozó sebességkorlátozási határok túllépését akadályozza meg. Ezenfelül változnak a járművezetők munkaidejére vonatkozó szabályok is.

Szakértőktől a lap megtudta: hazánkban jelenleg mintegy 27 ezer vállalkozás tevékenységi körében szerepel az áruszállítás, a valóságban azonban hozzávetőleg csak 20 ezer vállalkozás foglalkozik fuvarozással. A cégek összesen mintegy 90 ezer tehergépjárművet üzemeltetnek.

Egyesek szerint a rendelkezések módosítása, illetve a piaci viszonyok átalakulása miatt a jelenlegi mintegy 20 ezerről a következő években akár 10-15 ezerre is csökkenhet az ágazatban tevékenykedő vállalkozók száma. A csökkenés a szakemberek szerint főként a tőkeszegény, belföldi áruszállítással foglalkozó cégeket érinti majd.

Illés József

(Népszava)