Vágólapra másolva!
Dinamikusan növekszik a háztartások ellátottsága néhány korszerű elektromos háztartási nagykészülékkel. Felül- vagy elöltöltős mosógéppel már a háztartások majdnem kétharmada rendelkezik, mikrohullámú sütővel pedig közel fele, és egyre többen vásároltak szagelszívót, páraelszívót és a mosogatógépet is - derül ki a GfK Piackutató Intézet szerdán nyilvánosságra került felméréséből.
Vágólapra másolva!

A legmodernebb mosógépek ellátottsági mutatója a három évvel ezelőtti 54 százalékról 63-ra, a mikro-hullámú sütőé 32-ről 45 százalékosra nőtt. Szagelszívóval 1997-ben még a háztartások 9 százaléka rendelkezett, tavaly ez az arány 14 százalékos volt. A mosogatógépek aránya is jelentősen növekedett 1999-hez képest: tavaly a háztartások három százalékában volt mosogatógép - derül ki a piackutató intézet tavaly decemberi, ezer fő megkérdezésén alapuló felméréséből.

A kutatás megállapítja: a különböző vagyoni helyzetű társadalmi csoportok hűtőgéppel és gáztűzhellyel való ellátottságában nincs számottevő különbség, míg a többi árucsoport esetében - különösen a mosással kapcsolatos termékeknél - a háztartások ellátottsága erősen összefügg szociális hovatartozásukkal.

A GfK előzetes adatai szerint az elektromos háztartási nagygépek, az úgynevezett nagy fehér áruk összes forgalma tavaly megközelítette a 90 milliárd forintot, ami 15 százalékos növekedést jelent éves összehasonlításban.

A forgalom bővülését a felmérés készítői több okkal magyarázzák: egyrészt nőtt a bankok hitelezési hajlandósága, ami számos vásárlást előrehozott, másrészt a reáljövedelmek érezhető növekedése miatt megváltozott a háztartások költségeinek szerkezete; élelmiszerre ugyanannyit költenek, mint korábban, a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet viszont bővült.

Tavaly mennyiségben az automata mosógépek és mosogatógépek eladása nőtt a legdinamikusabban. Az értékben mért növekedésnél a mosogatógép vezeti a listát, majd a tűzhely, mosógép és hűtőgép árucsoportok következnek. A forgalom értéke egyedül a mikrohullámú sütők esetében csökkent.

A kutatás megállapítja: a vevők többsége régi készülékét cseréli újra, és nem újat vásárol.

A háztartások ellátottsága nagy elektromos készülékekkel a háztartások százalékában:

Termék

1997

2000

Hűtőgép

96

95

Fagyasztószekrény

61

59

Forgótárcsás mosógép

45

36

Centrifuga

39

33

Felültöltős mosógép

40

46

Elöltöltős mosógép

14

17

Gáztűzhely

81

84

Mikrohullámú sütő

32

45

Szagelszívó, páraelszívó

9

14

Mosogatógép

1

3

Ruhaszárító

1

1

Forrás: GfK Piackutató Intézet

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

GfK