Reklámok miatt büntetett a pénzügyi felügyelet

Vágólapra másolva!
Először büntetett a felügyelet sorozatban több bankot a lakossági hiteleknél előírt teljes hiteldíjmutató (THM) nem megfelelő feltüntetése miatt. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) - banki információk szerint - 7 pénzintézetre szabott ki 2, illetve egy esetben 4 millió forintos bírságot, mert a pénzintézetek túlzottan kis betűkkel vagy egyáltalán nem közölték a hitelek felvételével járó összes terhet tartalmazó mutatót.
Vágólapra másolva!

Négy banknak, az Inter-Európának, a Citibanknak, a CIB Banknak és az Erste Banknak kell befizetnie büntetést a felügyelet kasszájába a hiteldíjmutatók közlésére vonatkozó kormányrendelet megsértése miatt. Banki tájékoztatás szerint a tegnap közölt büntetések mellett további három pénzintézetre, a Cetelem Bankra, az ABN-Amróra és a Raiffeisen Bankra is kirótt büntetést a felügyelet, de ezeket a közleményeket technikai okokból később teszik közzé. A büntetések egy tavaly novemberi célvizsgálat következményei, amikor két héten át azt ellenőrizte a felügyelet, hogy 21 bank éppen futó reklámkampányában milyen módon közli a hiteldíjmutatót.

Mint az Inter-Európa Banknál elmondták, a büntetések nagy számából arra lehet következtetni, hogy a fogyasztási hitelezéssel széles körben foglalkozó bankok szinte mind mulasztottak, de ennek oka az is, hogy a kormányrendelet nem fogalmazza meg egyértelműen, mit jelent a hiteldíjmutató kellő mértékű feltüntetése. Az IEB-nek egy személyikölcsön-hirdetés miatt kell kifizetnie a büntetést, ahol - a felügyelet megítélése szerint - túlságosan kis betűkkel írták ki a teljes hiteldíjmutatót. A banknál most elmondták, az új hirdetményben tízszer akkora betűt használnak majd. Hozzátették azonban, hogy az IEB gondosan ügyelt arra eddig is, hogy egyetlen hirdetésből se hiányozzon a mutató, s nem is érkezett a fogyasztóktól panasz.

A Citibank elmondása szerint egy aránylag szűk körzetben terjesztett személyikölcsön-hirdetésen csúsztak el, amelyen semmilyen hitelfeltétel, így a THM sem szerepelt. A felügyelet azonban szigorú volt, láthatólag elvárja, hogy bármely, a kölcsön kedvezményes voltára utaló célzás esetén szerepelnie kell a mutatónak is - tették hozzá, ezért a jövőben minden reklámba igyekeznek majd beírni a mutatót. A CIB-nél is túlzott szigorúságot véltek felfedezni a felügyeleti büntetés mögött, mondván, a rádióreklám, amelyből hiányzott a THM, nem is tartalmazott kamatot, csak törlesztőrészleteket. Egy másik hirdetésnél pedig beírták a THM-et is a kondíciók közé, ráadásul a kamattal azonos méretben, csak éppen lábjegyzetben. A CIB-nél is úgy tartották, a 2 milliós büntetés ugyan a bankokra kiróható legkisebb összeg, mégsem jó egy pénzintézetnek sem, ha "felkerül a faliújságra". A CIB a jövőben még inkább jogkövető lesz - ígérték. Nehéz azonban megjósolni, hogy széles körben milyen foganatja lesz a felügyeleti büntetésnek, hiszen csak azok a bankok kerültek nagyító alá tavaly novemberben, amelyek éppen reklámkampányt folytattak. Nem kizárt, hogy lesz még olyan eset, amikor a fogyasztókat megtévesztik azok a reklámok, amelyekben öles betűk hirdetik az egyre kisebb mértékű kamatot, de közben nincs szó például a kölcsön folyósításával járó magas kezelési vagy hitelbírálati díjról. A megtévesztést ebben az esetben az okozza, hogy a pótlólagos terhekkel együtt olykor jóval drágább lesz a hitel, mint azt a kamatmérték sugallja.

Papp Emília

(Magyar Hírlap)