Vonalkód mellett árcímkét is előírnának

Vágólapra másolva!
Óriási felzúdulást váltott ki a kereskedők között a gazdasági miniszter legújabb rendelete, amely kötelezővé teszi, hogy a jövőben minden terméken - bárhol árusítják azt - két árat kell feltüntetni: a fogyasztóit és az egységárat, ha az nem esik egybe. A jogszabály teljesítése kisboltra és hipermarketre egyaránt jelentős terheket ró. Utóbbiaknak például a vonalkód ellenére is fel kell tüntetniük az árakat.
Vágólapra másolva!

Nagy megütközést keltett kereskedelmi berkekben a gazdasági miniszter legújabb rendelete, amely előírja, hogy szeptember 1-jétől minden árucikken fel kell tüntetni annak fogyasztói ára mellett egységárát is, ha a kettő nem ugyanaz. Vagyis szerepeltetni kell a literenkénti, a kilónkénti és a méterenkénti árat. A szakma szerint a vásárlók már ma is megkapják ezeket az információkat, ugyanis az üzletekben megtalálhatók azok a polcokon vagy a kifüggesztett árjegyzékeken.

- Ez a rendelet teljesíthetetlen - állítja Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Európában nem írják elő, hogy minden egyes árucikken szerepeltetni kell az árakat. Négy évvel ezelőtt egyszer már megpróbálták ezt az intézkedést bevezetni, ám a szakma nyomására módosították. Most is ezen vagyunk - közölte a főtitkár -, találkozót kértünk a Gazdasági Minisztérium illetékeseitől. Vámos szerint kis és nagy üzletet egyaránt jelentős kiadásokra kényszerít a rendelet betartása. A jelenleg használatos árazógépek zömét ugyanis ki kell cserélni. Csakhogy egy olyan készülék, amely képes minden szükséges adatot "rányomtatni" a termékekre, 150-200 ezer forintba kerül. Ráadásul ezeket most meglehetősen nehéz beszerezni. Arról már nem is beszélve, hogy sehol sincs annyi alkalmazott, amennyi ekkora munkához kellene.

A jogszabály egyébként nem csak a kereskedőket sújtja feleslegesen, hanem a termelőket és a fogyasztókat is. Előbbieket azért, mert immáron a szállítók is kénytelenek lesznek minden termékük egységárát közölni, ugyanis az üzletek csak ennek alapján tudják beárazni árucikkeiket. Utóbbiaknak pedig azért lehet kényelmetlen, mert a kiszemelt portékát adott esetben emelgetni, forgatni kell, hogy megtalálják rajta az árcímkét. Mindez persze a terméknek sem tesz jót. Az Auchan áruházakban vonalkódos rendszer működik, vagyis a termékeken nem tüntetik fel azok egység-, illetve fogyasztói árait. Ellenben ezek az adatok a vásárlók számára közvetlenül nyomon követhetők a polcokon.

- Vagyis mi már most eleget teszünk a gazdasági miniszter által kiadott rendeletnek - tájékoztatott Kósdi Andrea, az Auchan budaörsi áruházának munkatársa. Hozzátette: képtelenségnek tartaná, ha a jövőben arra köteleznék a kereskedelmi hálózatot, hogy a vonalkódjelzéseket árucímkékkel egészítsék ki, hiszen ebben az esetben naponta több százezer terméket kellene beárazni.

Varga Mónika, a Tesco PR-igazgatója elmondta: értelmezésük szerint nem a termékeken, hanem az áruk mellett kifüggesztett árjegyzékeken, vagyis a polccímkéken kell feltüntetni az egységárakat is. Angliában öt évvel ezelőtt vezették be az egységárak kötelező megjelenítését. A szigetországban is elegendő volt ezeket a polccímkéken szerepeltetni. A Tesco - hangsúlyozta a PR-igazgató - időben eleget kíván tenni a miniszteri rendeletben foglaltaknak.

Szilágyi Béla

(Magyar Hírlap)