<P>A vállalatok kétharmada 2003-ra felkészült lesz</P>

Vágólapra másolva!
A közép-kelet európai vállalatok kétharmada érzi úgy, hogy 2003 elejére felkészült lesz az uniós előírások betartására - derül ki az Eurochambres felméréséből. A magyar vállalatoknak a leghosszabb plusz felkészülési időre a környezetvédelem, az élelmiszer-biztonság és minőség, az áruk feliratozása, valamint a kereskedelmi márkák és a szabadalmak tiszteletben tartása terén lenne szüksége. A cégek több mint fele üzleti lehetőségeinek javulását, 35 százaléka pedig romlását várja a csatlakozástól.
Vágólapra másolva!

A tíz közép-kelet európai uniós tagságra váró országban a vállalatok kétharmada úgy véli, 2003 januárjában már képes lesz betartani az uniós normákat, míg 15-20 százalékuk bizonytalan. A magyar vállalatok ugyanígy válaszoltak a 34 nemzeti kamarát tömörítő Eurochambres felmérésén. A legtöbben a munkavédelem (83 százalék), a termékbizonylatok, technikai előírások és szabványok (78) betartása terén bíznak önmagukban.

A többi cég szerint az előírások területétől függően még átlag 2,5-3,2 évre lenne szükség. A leghosszabb időre a környezetvédelem, a fogyasztóvédelem, a gyártói felelősség, a versenyszabályok és az élelmiszer-biztonsági és minőségi előírások betartása terén van szükség. Ennek alapján ők az unió által valószínűsített 2004 eleji csatlakozás idején sem állnak majd készen. A magyar vállalatoknak a leghosszabb plusz felkészülési időre a környezetvédelem (3,6), az élelmiszer-biztonság (3,5) és minőség, az áruk feliratozása, valamint a kereskedelmi márkák és a szabadalmak tiszteletben tartása (3,2) terén lenne szüksége.

A bizakodó hangulat ellenére jelenlegi felkészültségi szintjüket egy egytől négyig terjedő skálán mindössze 2,3 ponttal értékelték a cégek. A főleg hazai piacra termelő kis- és középvállalkozások érthetően jóval alacsonyabbra taksálják magukat, mint a forgalmuk jelentős részét külföldön bonyolító nagyvállalatok. A magyarok 2,4 pontot adtak maguknak: a legtöbbet a termékbizonyítványok és a versenyszabályok, a legkevesebbet a fogyasztóvédelem és a termelői felelősségvállalás, valamint a feliratozás, a márkák és a szabadalmak tiszteletben tartása terén adtak maguknak.

A vállalatok több mint fele üzleti lehetőségei javulását várja, míg 35 százalékuk az élesedő verseny miatt piacvesztéstől tart. A magyarok a legoptimistábbak közé tartoznak: kevesebb mint 20 százalékuk aggódik piaci pozíciói miatt. A hazai vállalatok elsősorban a versenyképesség hosszú távú megerősödését, az eszközbeszerzések és az IT piacán kialakuló élesebb versenyt és az uniós piacokhoz való könnyebb hozzáférést várnak . Nem tartanak attól, hogy az egységes piachoz való alkalmazkodás komoly zökkenőket okozna. Kilencven százalékuk úgy véli, hogy az ország 2003 és 2005 között készen áll majd a csatlakozásra.

Magyarország egyébként a felkészüléshez szükséges információkhoz való hozzáférés terén első helyen áll a csoportban. A vállalatok 60 százaléka ingyen jut hozzá, 15 százalékuk pedig minimális áron. A tízek átlaga 50, illetve 15 százalék. Ennek ellenére mindössze 10 százalékuk véli úgy, hogy minden szükséges információval rendelkezik a közösségi jogról, és további 44, hogy részben tájékozott. Közel 20 százalékuk ellenben azt gondolja, hogy nincs szükségük az információra, mert csak a hazai piacon működnek. A többi országban csak 10-15 százalék vélekedik hasonló módon.

Rockenbauer Nóra

(Magyar Hírlap)

Ajánlat: