Online vásárlási szokások

Vágólapra másolva!
Közös kutatást végzett a BellResearch és a Dotkom Internet Consulting, amelyben a hazai internetes vásárlási szokásokat kutatták. Az elemzés egyik fő célja az volt, hogy megfogalmazható legyen, a felhasználók oldaláról nézve melyek az internetes kereskedelem hazai terjedésének legnagyobb akadályai, mi a fogyasztók véleménye az internetes vásárlásról és az egyes áruházak használatáról, de a szakértők választ kerestek arra a kérdésre is, hogy mit tehetnek az online-áruházak a forgalom növeléséért. A kutatás során az úgynevezett vásárlói attitűdök feltárása mellett három online áruház vásárlói statisztikáinak részletes elemzésére is sor került.
Vágólapra másolva!

A magyarországi fogyasztók ritkán vásárolnak az interneten, bizalmatlanok az online- fizetéssel szemben, és legalább 10-15 százalékos árengedményt várnak el az internetes áruházaktól - állapítják meg a tanulmány készítői.

Az elektronikus kereskedelmi csatornák dinamikus növekedése ellenére a hazai internetes áruházak 2000. évi árbevétele a kiskereskedelmi forgalom 1 százalékát sem közelíti meg - egyértelműem látszik, hogy a magyar online-üzletek többéves lemaradásban vannak nyugati társaikhoz képest.

A valós és szimulált vásárlási szituációk, valamint a multimédiás mélyinterjúk elemzése szerint az interjúalanyok internetes vásárlással és áruházakkal kapcsolatos attitűdjét elsősorban az online fizetéssel szembeni bizalmatlanság és a termékekkel való fizikai kontaktus hiánya határozza meg, s további problémát jelent a garancia és a kiszállítás.

A kutatási eredmények egyértelműen kimutatják azt is, hogy az interjúalanyok elzárkózása az online-vásárlástól nem végleges, jól érzékelhetően csak az első lépés megtétele lesz nehéz.

Az elemzésből kiderül, hogy a vevők szerint az internetes vásárlás hátrányait és kockázatait az árkülönbözetnek kell kompenzálnia. A felhasználók jellemzően 10-15 százalékos, kisebb értékű árucikkeknél pedig akár 20-30 százalékos engedményt várnak el az online-áruházaktól - ennek az igénynek azonban a legtöbb kereskedő képtelen megfelelni. Az interjúalanyok az internetes vásárlás egyik legnagyobb előnyének az egy helyről beszerezhető termékinformációkat tartják - ebből következően nyilvánvaló hátrányt szenved tehát az az áruház, amely egyetlen márka mellett kötelezi el magát.

Jelenleg az egyik legnagyobb problémát a megrendelt áruk házhoz szállításának időzítése jelenti, még akkor is, ha aznap kiszállítják az árut. Erre azonban az áruházak többsége nem képes, így a megrendelő kénytelen hosszabb ideig otthon tartózkodni, ha szeretné átvenni a terméket. Az internetes vásárlástól visszatartó motívumokat ellensúlyozhatják a biztonsági és garanciális kérdésekre vonatkozó hiteles információk, továbbá a választás kényelme, a pontos és részletes termékadatok, valamint a sikeres (próba)vásárlásokból származó pozitív tapasztalatok.

(Népszava)

Ajánlat: