Egyre népszerűbbek az internetes műtárgyaukciók

Vágólapra másolva!
A hazai műkereskedelem piaca évről évre bővül, ezt a folyamatot erősíti az interneten is közvetített aukciók egyre növekvő száma. Az elmúlt évben az e-commerce Magyarországon 1,1 milliárdos forgalmat produkált. Legutóbb a Nagyházi Galéria gondolta úgy, hogy szokásos tavaszi árverését - amelyet június 12-13-án tartanak - elérhetővé teszi az interneten keresztül is a nagyobb forgalom és külföldi vásárlóközönség reményében.
Vágólapra másolva!

A művészeti-műkereskedelmi árverések piacát mindig is jól behatárolható réteg vette igénybe. A hazai árverési piac nagysága az elmúlt két évben, az inflációt leszámítva, hasonlóan alakult. Az elárverezett tárgyak összértéke 1999-ben több mint 3,2 milliárd forint, míg 2000-ben valamivel több, 3 857 843 000 forint volt. 1999-ben a hárommilliárdos forgalmat összesen 62 darab árverés eredményezte, míg 2000-ben hattal több aukciót rendeztek.

A műtárgyak műfaji megoszlása is érdekes képet mutat: a tavalyi év közel négymilliárdos forgalmából 2 845 497 000 forint festmények árveréséből folyt be, a maradék egymilliárd a bútor, a műtárgy (üveg, porcelán, kerámia, fegyver, ikon, keleti régiség és óra), ezüst dísztárgy, ékszer, óra, szőnyeg és népművészeti tárgyak elárverezéséből származott. A tavalyi év forgalmának nagy részét hét aukciósház érte el, bevételük összesen 3,6 milliárd forint volt. Forgalmuk alapján sorrend a következő: Kieselbach Galéria, Nagyházi Galéria, Mű-Terem Galéria, Polgár Galéria, Blitz Galéria, BÁV és a Belvárosi Aukciósház.

A hagyományos, úgynevezett offline árverés mellett egyre jobban bevett gyakorlatnak számít az interneten is közvetített aukció. Az online árverés lényege, hogy az azonosítóval rendelkező internet-felhasználók az aukciós teremben lévőkkel egyidejűleg, a világhálón keresztül licitálhatnak. Az első ilyen jellegű hazai online árverésre 2001. április 1-jén került sor a Biblical Word Judaica Galéria aukcióján. Az árverést közvetítő cég, az aXio Online Aukciósház egy neves hazai szoftverfejlesztő céggel összefogva fejlesztette ki az erre a feladatra alkalmas programját. Az első árverés óta eltelt időszakban egyre több offline aukciósház gondolja úgy, hogy érdemes az aukciós termét megnyitni a világhálót használók irányába, és az egyre nagyobb mértékben fejlődő elektronikus kereskedelem felé. Ezt támasztják alá a Forrester Research adatai, amelyek szerint az interneten licitálók száma ötszörösére fog nőni az elkövetkező években világviszonylatban, az 1998-ban elért 3 milliárdos forgalom 2005-re pedig 19 milliárd dollárra nő.

A hazai online aukciós piacról még nem állnak rendelkezésre pontos adatok, azonban az április óta eltelt időszak alapján valószínűsíthető, hogy átlagosan egy aukción a leütési összárnak körülbelül 25 százalékát az interneten keresztül licitálók nyerik.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

aXio