A nemzetközi tendenciák ellenére pozitívak a várakozások a magyar internet piacon

Vágólapra másolva!
A nemzetközi kedvezőtlen tendenciák ellenére a különféle internetes szolgáltatók növekvő piacra számíthatnak itthon - állapítja meg a GKI Gazdaságkutató Rt. kedden közzétett, a vállalatok internethasználati szokásait, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését vizsgáló felmérésében. A GKI felmérése szerint a közép- és nagyvállalatoknál 2001-ben várhatóan tovább nő az információ-technológiára és az internetes üzletfejlesztésre fordított beruházások összege.
Vágólapra másolva!

A GKI Gazdaságkutató Rt. - a Webigen Rt.-vel és a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve - negyedévente méri fel az internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A második negyedéves felmérés szerint optimistábban nyilatkoztak az - ipar és a gazdasági és egyéb szolgáltatások területén működő - közép- és nagyvállalatok, valamint a pénzügyi szektor intézményei, míg az idegenforgalomhoz kapcsolódó vállalkozások kissé kedvezőtlenebbül ítélik meg kilátásaikat az elektronikus gazdaságban az előző negyedévhez képest. A kereskedelmi cégek várakozásai nem változtak az említett időszak folyamán.

A megkérdezett közép- és nagyvállalatok véleménye szerint az internet és az internetes alkalmazások elterjedése egyre erőteljesebben befolyásolja piacaikat. Az új technika lehetőségei iránt ugyanakkor nyitottabbak, mint egy negyedévvel korábban, nagyobb arányban vélik úgy, hogy a jövőben a felmerülő lehetőségekkel élni is tudnak. A várakozások az internetes értékesítés és beszerzés növekvő arányát jelzik. A felmérés a kisvállalatok mérsékeltebb várakozásait jelzi, esetükben az internet üzleti célú alkalmazása kevésbé elterjedt és véleményük szerint a közeljövőben kevésbé meghatározó.

A válaszadó közép- és nagyvállalatok 55 százaléka, a kisvállalatok 18 százaléka jelezte, hogy intranetes hálózat működik társaságánál, további 13 százalékuk, illetve 10 százalékuk pedig ennek bevezetését a következő egy-két évben tervezi. Internet-hozzáféréssel a közép- és nagyvállalatok több mint 90 százaléka rendelkezik, sőt egynegyedük az internet-kapcsolatot minden gépén elérhetővé teszi. A válaszadók további 4 százaléka szándékozik a világhálóra kapcsolódni a közeljövőben. Ugyanakkor az említett ágazatokba eső kisvállalatok esetében is eléri a 80 százalékot az internet-kapcsolatok aránya, a kisvállalatok 10 százalékának terveiben pedig szerepel ennek kialakítása a közeljövőben. (Valószínű azonban, hogy a kérdőívre nagyobb arányban válaszoltak az internet-csatlakozással rendelkező kisvállalatok, ezért a tényleges arány kisebb a teljes kisvállalati körre - teszi hozzá a jelentés).

Saját honlapot a válaszadók 56 százaléka alakított ki. A web-oldalak számának bővülése továbbra is dinamikus marad, ugyanis a közép- és nagyvállalatok további 28 százalékának terveiben szerepel az önálló honlap működtetése. Az interneten elérhető üzleti tartalom elsősorban a vállalatok termékeinek, szolgáltatásainak megismertetésére irányul, lényegesen alacsonyabb az interneten keresztüli megrendelést is lehetővé tevők aránya. A cégek mindössze egytizede jelezte, hogy ezen túlmenően a szállítási feltételek megválasztására is módot biztosít, míg a fizetési feltételek interneten történő kiválasztását ennél is kevesebben teszik lehetővé. A válaszok szerint a jövőben az internetes-fejlesztések részben az említett szolgáltatások mindegyikének szélesebb körű elérhetőségének biztosítására, az interneten hozzáférhető tartalom bővítésére irányulnak.

Azok a közép- és nagyvállalatok, melyek jelenleg nem alkalmaznak és nem is tervezik internetes üzleti megoldások bevezetését a legnagyobb arányban (31 százalék) arra hivatkoznak, hogy azok nem kapcsolhatók vállalatuk tevékenységéhez. 11 százalékuk esetében az internetes alkalmazások bevezetésének akadálya az érdeklődés hiánya, míg a biztonsági megfontolások 9 százalékuk számára jelent visszatartó erőt.

A magyar internetes piac még kevésbé fejlett

Az "internet-lufi" kidurranása meglehetősen negatív hatással volt mind a szektorba áramló befektetések mennyiségére, mind a tradicionális vállalatok internettel kapcsolatos beruházásaira, ezeknek a beruházásoknak a megítélésére - emlékeztet a Webigen. Emellett az Egyesült Államokban a visszafogottabb IT-költést az is okozza, hogy a vállalatok nagy része rendelkezik a számára elsődlegesen fontos webes alkalmazásokkal és nincs rákényszerítve, hogy ezeket a megoldásokat lecserélje, addig Magyarországon a vállalatok jelentős része még webes jelenléttel sem rendelkezik, így motivált maradt az ilyen irányú fejlesztésekkel kapcsolatban.

A gazdaság lassuló növekedésének köszönhetően számos vállalat visszafogta e-business kezdeményezéseit és olyan beruházásokat keresett, ahol gyors és tisztán látható a megtérülés. Habár a jelenlegi lassuló gazdasági növekedés és az egyre élesedő verseny a vállalatok többségét a költségek visszafogására ösztönzi, a vásárlók elvárásai kikényszerítik az internetes fejlesztéseket. Ez nemzetközi viszonylatban összetett ügyfélkapcsolat menedzsment projektek megvalósítását, itthon sok esetben első lépésként egy honlap létrehozását, vagy a már létező honlap felújítását jelenti.

Továbbra is növekszik az internet-használók száma

Az internet-használók és az online vásárlók száma tagadhatatlanul egyre nő: a GKI felmérése szerint az internet-előfizetések száma 2000-ben 58 százalékkal bővült, az év végére megközelítette a 218 ezret. Az internet-szolgáltatók 2001-ben átlagosan az előfizetők számának 34 százalékos növekedését várják, ezen belül a lakossági előfizetők számának kisebb, a vállalatiaknak nagyobb mértékű növekedését prognosztizálják. Magyarországon a tényleges internetes vásárlások mérete még talán elenyésző, de az internet által befolyásolt vásárlások száma már egyre tekintélyesebb.

A nemzetközi és a magyar helyzet között markáns különbség, hogy a magyar piaci szereplőknek jelentősen alacsonyabb az internetes fejlettségi szintje. Az Egyesült Államokban a közepes és nagyvállalatok 90-96 százaléka rendelkezik honlappal és ezek a számok az év végére várhatóan 97-98 százalékra nőnek. Magyarországon a GKI felmérése szerint a közepes és nagyvállalatok mindössze 51 százalékának van webes jelenléte, ami jelentős lemaradást jelent.

A GKI felmérése szerint a közép- és nagyvállalatoknál 2001-ben várhatóan tovább nő az információ technológiára és az internetes üzletfejlesztésre fordított beruházások összege és az internet lehetőségeinek jövőbeli kihasználásával kapcsolatban is optimisták lehetünk. Ugyanez jellemző a kereskedelmi szálláshelyek, utazási irodák, utazásszervezők, valamint a közlekedési társaságokra is. A pénzügyi szolgáltatók, illetve a kereskedelmi vállalkozások felmérése is az iparág növekvő optimizmusát tükrözi.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

GKI Gazdaságkutató Rt.