Novembertől többe kerül autóbusszal utazni Ausztriába

Vágólapra másolva!
Hamarosan kénytelenek lesznek emelni a jegyárakat a nyugat-európai fuvarokat bonyolító személyszállítási vállalkozók, amiatt, hogy Ausztriában november elejétől utasonként és kilométerenként hat groschen forgalmi adót szednek be a hatóságok az autóbusz-társaságoktól - tudta meg a Népszava Mihalikné Horváth Máriától, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete személyfuvarozó tagozatának titkárától.
Vágólapra másolva!

A díjemelés mértékéről - mivel az adó bevezetése miatti költségnövekedés függ a buszon utazók számától és az osztrák területen megtett távolságtól, így szinte utanként változó - a titkár nem tudott felvilágosítást adni. Szakértők számításai szerint azonban az adó befizetése autóbuszonként és kilométerenként 40-60 forint kiadásnövekedést jelent majd a busztársaságoknak. Az új költségelem megjelenése több száz céget érint. (Becslések szerint hozzávetőleg 600 magyar busz végez nemzetközi személyszállítást.)

A külföldi menetrend szerinti autóbuszjáratok mintegy 90 százalékát üzemeltető Volánbusz Rt. viszont idén biztosan nem emeli az árakat, és jövőre a soron következő - jövő év áprilisában esedékes - árváltoztatásig is igyekszik majd elkerülni a tarifák módosítását - mondta el a lapnak Mentényi István, a Volánbusz Rt. marketingigazgatója. Hozzátette: a forgalmi adó bevezetése megközelítőleg 1,2-3,9 százalékos díjemelést tenne szükségessé

Ismeretes: az osztrák hatóságok az Európai Unió (EU) irányelveinek a betartására hivatkozva szüntették meg a hazánknak - illetve több szomszédos országnak - eddig biztosított "adókedvezményt". Az osztrák fél - ugyancsak az EU-normákra hivatkozva - mondta fel az 1961-ben hazánkkal kötött közúti áruforgalomhoz kapcsolódó illetékmegállapodást is. Emiatt a későbbiekben a fuvarosoknak - a tizenkét tonna összsúly alatti járműveik után - az eddigi napi 80 schilling helyett napi 110 schilling úthasználati illetéket kell fizetniük.

A kétoldalú megállapodás keretében eddig a hazánkba érkező osztrák fuvarosok is fizettek úthasználati díjat. Az osztrák és a magyar fuvarozóktól beszedett illeték, illetve úthasználati díj nagysága éves szinten csaknem azonos volt. Ausztria azért mondta fel a megállapodást, mert Magyarország a közelmúltban egyezményt kötött az EU-val, amely júliustól adómentességet biztosít az unió országaiból érkező szállítási vállalkozóknak. Az osztrák fuvarosokra azonban továbbra is korábban aláírt külön egyezség vonatkozott - vagyis fizetniük kellett az úthasználati díjat -, s ezt Ausztria negatív diszkriminációnak minősítette. Az osztrák hatóságok azért hivatkozhattak hátrányos megkülönböztetésre, mert országunk az uniós tagok közül csak az Ausztriából érkező teherszállítóktól kér útdíjat. Ausztria viszont minden külföldről érkező teherautóstól kéri az illetéket, így álláspontjuk szerint a magyar szállítási cégeket nem éri hátrányos megkülönböztetés. A magyar fél azonban nem tarja elfogadhatónak, hogy a hazai fuvarozók fizessenek illetéket Ausztriában, miközben az osztrák fuvarosok nem fizetnek díjat Magyarországon. Ezért információink szerint a Pénzügyminisztérium (PM) készített egy kormány-előterjesztést, amely "megoldja az illetékfizetéssel kapcsolatos gondokat". A hamarosan a kormányzat elé kerülő előterjesztést a napokban fogadja el a PM vezetése.

(Népszava)

Ajánlat:

Az osztrák pénzügyminisztérium közleménye
(magyar nyelven is)

Korábban: