M0-s: késés már a kezdetek előtt

Vágólapra másolva!
Nem valószínű, hogy az autópálya-építésekkel megbízott Nemzeti Autópálya (NA) Rt. a sztrádahálózat bővítéséről szóló kormányhatározatnak megfelelően még idén meg tudja kezdeni az M0-s gyűrű kétszer három sávosra bővítését, illetve a pálya M5-ös és M3-as sztráda közötti szakaszának az építését.
Vágólapra másolva!

Ahhoz, hogy ebben az évben akár egyetlen kapavágás is történjen a pályán, az NA Rt.-nek már rendelkeznie kellene a kivitelezési munkák elindításához szükséges szakhatósági engedélyekkel s már meg kellett volna vásárolnia a nyomvonal alatt húzódó területeket. Emellett a sztrádavállalatnak - az építési tervek és a pénzügyi részletek egyeztetése után - már meg kellett volna állapodnia a kivitelezőkkel is. Vagyis az NA Rt.-nek mostanra be kellett volna fejeznie a beruházás előkészítését - nyilatkozták a Népszavának nevük elhallgatását kérő szakértők.

A szakemberek szerint még hónapokba telhet, mire a konkrét tervek birtokában a hatóságok kiállítják az építési engedélyeket, elkészülnek az ilyen beruházásoknál szokásos környezetvédelmi hatástanulmányok, megszületnek az építkezéshez szükséges szakvélemények, határozatok és rendeződnek az útvonal alatti területek tulajdonviszonyai. Így szinte kizárt, hogy az év végéig elindulhatnak a tényleges kivitelezési munkálatok.

Kosik Attila, a Nemzeti Autópálya Rt. vezérigazgatója nem kívánt nyilatkozni a Népszavának az M0-s út építésének a menetéről. Titkárával azt üzente: a beruházás előkészítése még olyannyira kezdeti stádiumban van, hogy nincs mit mondania róla.

Egyelőre azt sem tudni, hogy az NA Rt. mikor és milyen módon - pályáztatással vagy az eddigi gyakorlatnak megfelelően tendereztetés nélkül - választja majd ki leendő a kivitelezőket. Mint ahogyan az sem ismert, hogy a sztrádavállalat mennyi pénzt szán az autóút átépítésére és a hiányzó szakasz elkészítésére.

Szakértőktől a Népszava megtudta: a pálya meglévő, az M1-est az M5-ös pályával összekötő, 28,8 kilométeres szakaszának a kétszer három sávossá alakítása hozzávetőleg 16-20 milliárd forint kiadással jár majd. A hiányzó M5-ös és M3-as közötti, nyomvonaltól függően 32-45 kilométeres szelvény megépítése pedig - tekintettel arra, hogy számos csomópontot kell kialakítani - kilométerenként 2,5-3 milliárd forintba, azaz összesen 100-120 milliárd forintba kerülne.

A Népszava kérdésére Turgyán Tamás, az eddigi sztrádaépítési megbízásokat elnyerő Betonút-Vegyépszer konzorcium szóvivője kijelentette: az NA Rt. eddig nem tárgyalt a cégcsoporttal az M0-s továbbépítéséről, illetve kiszélesítéséről.

(Népszava)

Korábban.