Hazánk regionális nagyhatalom a bevásárló-központok területén

Vágólapra másolva!
Nemzetközi összehasonlításban a 100 lakosra Magyarországon jutó 14 négyzetméternyi bevásárlóközpont kiemelkedik a közép-európai átlagból, és több mint a németországi 9,7, de kevesebb, mint az ausztriai és angliai 21 négyzetméter - hangzott el csütörtökön a bevásárlóközpontok terjeszkedésével foglalkozó szakmai konferencián.
Vágólapra másolva!

A jelenleg Magyarországon működő 52 bevásárlóközpont és 40 hipermarket együttes alapterülete túlkínálatot jelez - mondta Horváth Zsuzsanna, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) főtitkára a GfK Piackutató Intézet csütörtöki konferenciáján. Hozzáette: a kínálat ugyanakkor egyenlőtlenül oszlik meg, mert Budapesten 31, vidéken pedig összesen 21 bevásárlóközpont működik.

A fogyasztási cikkek hazai kereskedelmi forgalmából a bevásárlóközpontok jelenleg 15 százalékkal részesednek, és az MBSZ előrejelzése szerint ez az arány a következő tíz év során megduplázódhat. Jelenleg nyolc bevásárlóközpont épül az országban, további tizenkilenc megnyitását pedig jövőre tervezik. A hipermarket láncok bővítése is várhatóan folytatódik, és a jelenlegi 40-es boltszám néhány év alatt várhatóan 80-ra nő.

A konferencián elhangzott: általában 100-150 ezer lakos képes eltartani egy-egy nagy eladóterű üzletet, így Magyarországon összesen 65-100 ilyen létesítmény tud megélni. Nemzetközi összehasonlításban a 100 lakosra Magyarországon jutó 14 négyzetméternyi bevásárlóközpont kiemelkedik a közép-európai átlagból, és több mint a németországi 9,7, de kevesebb, mint az ausztriai és angliai 21 négyzetméter.

A hipermarketek gyors térnyerését bizonyítja, hogy rohamosan növekszik részesedésük a háztartások fogyasztásában élelmiszerből, valamint háztartási vegyi áruból, és a tavalyi első félévi 12 százalék után idén az első félévben elérte a 16 százalékot - közölte Kozák Ákos, a GfK igazgatója.

Hazánkban a bevásárlóközpontok a legutóbbi három-négy év alatt fejlődtek olyan iparággá, mint más országokban húsz év alatt - állapította meg Horváth Zsuzsanna. Szerinte ebben a szektorban Magyarország regionális nagyhatalom lesz.

A hipermarketek vásárlóinak fő jellemzői:

Jellemző

2000 I. félév

2001 I. félév

Penetráció, azaz az összes magyarországi háztartás hány százaléka vásárolt legalább egyszer hipermarketben

52

57

A hipermarketben vásárló háztartások vásárlásainak átlagos gyakorisága

15

17

Egy vásárlásra jutó költés átlaga, forintban

2760

3330

Lojalitás, azaz a hipermarketek vásárlói a napi fogyasztási cikkre kiadott összes pénzük hány százalékát költik el hipermarketben

20

24

Forrás: GfK

Amiért a bevásárlóközpontkat látogatják:

Termékcsoport/Szolgáltatás

Százalék

Napi fogyasztási cikk

27

Ruházat, illatszer

21

Szolgáltatás

19

Iparcikk

14

Vendéglátás

10

Kultúrcikk

9

Forrás: Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége

(Üzleti Negyed)

Ajánlat: