A jelenleg Magyarországon működő 52 bevásárlóközpont és 40 hipermarket együttes alapterülete túlkínálatot jelez - mondta Horváth Zsuzsanna, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) főtitkára a GfK Piackutató Intézet csütörtöki konferenciáján. Hozzáette: a kínálat ugyanakkor egyenlőtlenül oszlik meg, mert Budapesten 31, vidéken pedig összesen 21 bevásárlóközpont működik.
A fogyasztási cikkek hazai kereskedelmi forgalmából a bevásárlóközpontok jelenleg 15 százalékkal részesednek, és az MBSZ előrejelzése szerint ez az arány a következő tíz év során megduplázódhat. Jelenleg nyolc bevásárlóközpont épül az országban, további tizenkilenc megnyitását pedig jövőre tervezik. A hipermarket láncok bővítése is várhatóan folytatódik, és a jelenlegi 40-es boltszám néhány év alatt várhatóan 80-ra nő.
A konferencián elhangzott: általában 100-150 ezer lakos képes eltartani egy-egy nagy eladóterű üzletet, így Magyarországon összesen 65-100 ilyen létesítmény tud megélni. Nemzetközi összehasonlításban a 100 lakosra Magyarországon jutó 14 négyzetméternyi bevásárlóközpont kiemelkedik a közép-európai átlagból, és több mint a németországi 9,7, de kevesebb, mint az ausztriai és angliai 21 négyzetméter.
A hipermarketek gyors térnyerését bizonyítja, hogy rohamosan növekszik részesedésük a háztartások fogyasztásában élelmiszerből, valamint háztartási vegyi áruból, és a tavalyi első félévi 12 százalék után idén az első félévben elérte a 16 százalékot - közölte Kozák Ákos, a GfK igazgatója.
Hazánkban a bevásárlóközpontok a legutóbbi három-négy év alatt fejlődtek olyan iparággá, mint más országokban húsz év alatt - állapította meg Horváth Zsuzsanna. Szerinte ebben a szektorban Magyarország regionális nagyhatalom lesz.
A hipermarketek vásárlóinak fő jellemzői:
Jellemző |
2000 I. félév |
2001 I. félév |
Penetráció, azaz az összes magyarországi háztartás hány százaléka vásárolt legalább egyszer hipermarketben |
52 |
57 |
A hipermarketben vásárló háztartások vásárlásainak átlagos gyakorisága |
15 |
17 |
Egy vásárlásra jutó költés átlaga, forintban |
2760 |
3330 |
Lojalitás, azaz a hipermarketek vásárlói a napi fogyasztási cikkre kiadott összes pénzük hány százalékát költik el hipermarketben |
20 |
24 |
Forrás: GfK
Amiért a bevásárlóközpontkat látogatják:
Termékcsoport/Szolgáltatás |
Százalék |
Napi fogyasztási cikk |
27 |
Ruházat, illatszer |
21 |
Szolgáltatás |
19 |
Iparcikk |
14 |
Vendéglátás |
10 |
Kultúrcikk |
9 |
Forrás: Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége |
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége
Korábban:
Csökken az élelmiszerboltok száma
(2001. szeptember 7.)
Kevesebb élelmiszert vásárolunk
(2001. szeptember 6.)