Az amerikai légiipar idei forgalma 400 millió dollárral csökkenhet a múlt heti terrortámadás következtében, és több nagy hazai légitársaság már a csődvédelmet fontolgatja - jelentették csütörtökön az amerikai légiipari szövetségnél (AIA).
Az amerikai repülőgép- és alkatrészgyártók forgalma jövőre már 5,6 milliárd dollárral, 2003-ban 6,7 milliárd dollárral csökkenhet, a szövetség becslése szerint. Az érintett cégek tavalyi bevétele 143,4 milliárd dollár volt tavaly. A múlt heti támadások előtt 145 milliárd dolláros bevételt valószínűsítettek az idei évre.
A nemzetközi repülésügyi szervezet (IATA) becslése szerint a múlt heti terrortámadás nyomán egy hét alatt közel 10 milliárd dolláros veszteség érte főként az amerikai légitársaságokat.
Az AIA elnöke, John Douglass azonban hozzátette, hogy a polgári repülőgépek értékesítésének visszaesését esetleg ellensúlyozhatja a növekvő védelmi és űreszköz-értékesítés, a kormányzat katonai válaszától függően. - Egy légi hadjárat más hatással járna, mint szárazföldi és tengerészeti erők mozgása - mondta csütörtökön a becslést kísérő kommentárjában.
A terrortámadásban hatalmas veszteségeket szenvedett légitársaságok 17,5 milliárd dolláros segélyt kértek az amerikai kormányzattól, amely 5 milliárd dolláros készpénzsegélyből, és 12,5 milliárd dolláros hitelgaranciából állna. A légitársaságok egyébként korábban bejelentette, hogy 24 milliárd dolláros segélyre tart igényt, azonban a törvényhozás közölte, hogy nem teljesíti a kérést.
Az amerikai kormány végül megígérte az 5 milliárd dollár készpénzsegélyt a közvetlen károk pótlására, de egyelőre tartózkodott a 12,5 millió dollár hitelgarancia megadásától. A hitelgarancia ügyét később még megvitatják a törvényhozással - tették hozzá.
Közben több nagy európai légitársaság vezetője csütörtökön Brüsszelben tárgyalást kezdtek az Európai Bizottsággal a cégeknek nyújtandó sürgős segélyről.
Az első megvitatandó kérdés az, vajon a kormányok jogosultak-e állami segélyt adni a légitársaságoknak, ahogyan a tengerentúl az amerikai kormány tervezi. A nyugat-európai légitársaságok álláspontja nem egységes: több, teljesen magánkézben lévő cég ellenzi az állami segélyekre vonatkozó közösségi szabályozás lazítását, mert attól tartanak, hogy nagyobb kormányzati tőkeinjekciók szétzilálnák a versenyhelyzetet az EU-ban - írta a Reuters hírügynökség.
A még részben állami kézben lévő holland KLM elnöke, Leo van Wijk az értekezlet előtt úgy nyilatkozott, hogy a teljesen magánkézben lévő társaságoknak nem kell hátrányosabb elbánástól tartaniuk. Laurent Fabius francia pénzügyminiszter csütörtökön elmondta, hogy lát némi lehetőségetEU-szintű segítségre.
Az értekezleten egyébként az Air France, a KLM, a Lufthansa és az Alitalia vezetői vesznek részt egyelőre.
(Üzleti Negyed)
Ajánlat:
Pánik a gazdaságban - az Üzleti Negyed különkiadása Amerika megtámadásáról
Korábban:
A légitársaságok 17,5 milliárd dollárt kérnek
(2001. szeptember 19.)
Reménytelen a légitársaságok helyzete
(2001. szeptember 17.)