Ötmilliárd dolláros segély a légitársaságoknak

Vágólapra másolva!
Az Egyesült Államokat ért terrortámadás miatt a légiipar idei forgalma 400 milliárd dollárral, a repülőgép-gyártóké pedig 5,6 milliárd dollárral csökkenhet. Az amerikai légitársaságok 17,5 milliárd dolláros kormányzati segélyre tartanak igényt, a kabinet azonban csak 5 milliiárd dollár készpénztámogatást ígért az azonnali károk enyhítésére. A nagy európai légitársaságok vezetői közben szintén a segélynyújtás lehetséges formáiról tárgyalnak az  Európai Bizottsággal.
Vágólapra másolva!

Az amerikai légiipar idei forgalma 400 millió dollárral csökkenhet a múlt heti terrortámadás következtében, és több nagy hazai légitársaság már a csődvédelmet fontolgatja - jelentették csütörtökön az amerikai légiipari szövetségnél (AIA).

Az amerikai repülőgép- és alkatrészgyártók forgalma jövőre már 5,6 milliárd dollárral, 2003-ban 6,7 milliárd dollárral csökkenhet, a szövetség becslése szerint. Az érintett cégek tavalyi bevétele 143,4 milliárd dollár volt tavaly. A múlt heti támadások előtt 145 milliárd dolláros bevételt valószínűsítettek az idei évre.

A nemzetközi repülésügyi szervezet (IATA) becslése szerint a múlt heti terrortámadás nyomán egy hét alatt közel 10 milliárd dolláros veszteség érte főként az amerikai légitársaságokat.

Az AIA elnöke, John Douglass azonban hozzátette, hogy a polgári repülőgépek értékesítésének visszaesését esetleg ellensúlyozhatja a növekvő védelmi és űreszköz-értékesítés, a kormányzat katonai válaszától függően. - Egy légi hadjárat más hatással járna, mint szárazföldi és tengerészeti erők mozgása - mondta csütörtökön a becslést kísérő kommentárjában.

A terrortámadásban hatalmas veszteségeket szenvedett légitársaságok 17,5 milliárd dolláros segélyt kértek az amerikai kormányzattól, amely 5 milliárd dolláros készpénzsegélyből, és 12,5 milliárd dolláros hitelgaranciából állna. A légitársaságok egyébként korábban bejelentette, hogy 24 milliárd dolláros segélyre tart igényt, azonban a törvényhozás közölte, hogy nem teljesíti a kérést.

Az amerikai kormány végül megígérte az 5 milliárd dollár készpénzsegélyt a közvetlen károk pótlására, de egyelőre tartózkodott a 12,5 millió dollár hitelgarancia megadásától. A hitelgarancia ügyét később még megvitatják a törvényhozással - tették hozzá.

Közben több nagy európai légitársaság vezetője csütörtökön Brüsszelben tárgyalást kezdtek az Európai Bizottsággal a cégeknek nyújtandó sürgős segélyről.

Az első megvitatandó kérdés az, vajon a kormányok jogosultak-e állami segélyt adni a légitársaságoknak, ahogyan a tengerentúl az amerikai kormány tervezi. A nyugat-európai légitársaságok álláspontja nem egységes: több, teljesen magánkézben lévő cég ellenzi az állami segélyekre vonatkozó közösségi szabályozás lazítását, mert attól tartanak, hogy nagyobb kormányzati tőkeinjekciók szétzilálnák a versenyhelyzetet az EU-ban - írta a Reuters hírügynökség.

A még részben állami kézben lévő holland KLM elnöke, Leo van Wijk az értekezlet előtt úgy nyilatkozott, hogy a teljesen magánkézben lévő társaságoknak nem kell hátrányosabb elbánástól tartaniuk. Laurent Fabius francia pénzügyminiszter csütörtökön elmondta, hogy lát némi lehetőségetEU-szintű segítségre.

Az értekezleten egyébként az Air France, a KLM, a Lufthansa és az Alitalia vezetői vesznek részt egyelőre.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat: