A sztrádákra szánt összeg nagy részét még nem költötték el

Vágólapra másolva!
Várhatóan péntekre készül el az autópálya-építésekben közreműködő alvállalkozók és beszállítók teljes listája. A sztráda- beruházások fővállalkozója szerint a tervezett ütemben haladnak az útépítési munkálatok. A kivitelezők eddig mintegy 49 milliárd forintot használtak fel az építkezésekre előirányzott csaknem 137 milliárd forintból.
Vágólapra másolva!

A tervek szerint péntekre elkészül a sztrádaépítésben részt vevő beszállítók és alvállalkozók teljes listája - nyilatkozta Turgyán Tamás, az autópálya-építésekkel megbízott Betonút-Vegyépszer-duóból álló Magyar Autópálya-építő Konzorcium szóvivője.

Mint azt a Népszava megírta: az alvállalkozói névsor eddig azért nem válhatott teljessé, mert a cégcsoport egyik tagja, a Betonút Rt. nem hozta nyilvánosságra a vele szerződésben álló cégek neveit. Így a sztrádaberuházásokban közreműködő mintegy 400 társaság közül eddig csak a Vegyépszer által foglalkoztatott 149 cég neve válhatott ismertté.

Turgyán Tamás arról is beszámolt, hogy a tervezett ütemben zajlik az egyes sztrádaszakaszok építése és felújítása. Az M3-as Füzesabony és Polgár közötti szakaszának az első építési szelvényében - Füzesabony és a gelei pihenő között - már befejeződtek földmunkák, és 70 százalékban elkészült az úgynevezett soványbeton terítése is. Emellett a pályaszelvény 50 százalékán megtörtént a bitumenburkolat-alap felhordása. A második építési szakaszon, a pálya Gele-Polgár szelvényében a földmunkák 90 százalékát végezték el a kivitelezők, 70 százalékban kész a soványbeton terítése, és 45 százalékban végrehajtották az alapaszfaltozást. A Tisza túloldalán lévő harmadik pályaépítési szelvényben pedig 50 százalékban készült el az útalap. Az eddig elvégzett munkálatok mintegy 29 milliárd forintot vittek el a teljes, nettó áron 69,5 milliárd forintos építési költségből.

Az épülő M3-as sztráda nyomvonalába eső polgári Tisza-híd cölöpözése is véget ért, s megkezdődött a mederpillérek kialakítása. A munkálatok azonban az áradások miatt egyelőre szünetelnek, és emiatt az eredeti ütemtervekhez képest néhány napot késnek a kivitelezési munkálatok. A hídépítés 14 milliárd forintos költségéből eddig csaknem 4,6 milliárdot használt fel a sztrádaépítő konzorcium. A tiszai átkelőt és a Füzesabonyt Polgárral összekötő 61 kilométeres pályát 2002 novemberében kell átadnia kivitelezőknek.

Az M9-es út részeként épülő szekszárdi Duna-híd árterek felett átívelő részén folynak a pillérépítési munkák, s a jövő héten megkezdődik a főmeder feletti híd szelvény cölöpözése is. A Bács megyei oldalon a híd és a rávezető út eddig hozzávetőleg 20 százalékban épült meg. A Tolna megyei építési területen pedig az ártéri ágak felett nyolc darab kisebb híd épül, s ebből négynek fejeződött be az alapozása. A szekszárdi hídnak és az M9-es útnak 2003 júniusára kell elkészülnie, a két létesítmény építésére szánt valamivel több mint 22 milliárd forintból mostanáig mintegy 1,4 milliárd forint fogyott el.

Az ütemterveknek megfelelően halad az M7-es pálya felújítása is. Öt szakaszon befejeződött a felújítás, a hátralévő öt szakaszon pedig megindult az út betonelemeinek a feltörése és az aszfaltozás. A pálya hiányzó, Aliga és Zamárdi közötti részén elkezdődött az építkezés. Ott 15 kilométeres hosszúságban elkészült a soványbetonalap, 4 kilométeres szelvényben megindult az aszfaltozás, és az épülő szakaszon kilenc híd és felüljáró átépítése vette kezdetét. Az M7-es felújításával jövő év áprilisában kell végeznie a kivitelezőknek. A beruházás megvalósításához szükséges 30,8 milliárdból eddig 14 milliárd forint fogyott el.

Illés József

(Népszava)