Újabb fekete fellegek a Swissair fölött

Vágólapra másolva!
Akár perre is hajlandó menni a Swissair felelősségét feszegető belga kormány - nyilatkozott hétfőn Rik Daems, az állami vállalatok minisztere. Belga képviselők eközben parlamenti vizsgálóbizottság felállítását tervezik, amely nem csupán a svájciak bukásban játszott felelősségét és szerepét vizsgálná, hanem a kormányét is. A Sabena-utód DAT eközben gőzerőre kapcsolt, s elindította járatait mintegy harminc európai városba.
Vágólapra másolva!

Bírósági eljárást készül indítani a svájci Swissair ellen a belga kormány - nyilatkozott hétfőn Rik Daems, az állami vállalatok minisztere a belga közszolgálati rádiónak. Daems emellett azt is kifejtette, hogy egyáltalán nem ellenzi a belga parlament több képviselőjének azon szándékát, hogy parlamenti vizsgálóbizottságot hozzanak létre minden idők legnagyobb belga vállalati csődje, a Sabena bukása okainak feltárására. A vizsgálóbizottságtól a képviselők azt várják, hogy vonja le a tanulságokat az állami vállalatok kezelésére vonatkozóan, illetve állapítsa meg a kormány, a szövetségi parlament, a királyi udvar és a társtulajdonos Swissair felelősségét és szerepét a bukásban.

A miniszter a kormány felelősségét kvázi elutasítva mindenesetre úgy vélte, hogy "abban az időszakban (1995-ben) a Swissair volt az egyetlen pályázó, amely képes volt a Sabenában tulajdonrészesedést szerezni; ám később a Swissair botrányos módon vonult ki ebből a részesedésből". Daems ugyanakkor nem titkolta azt sem, hogy a belga kormány főleg azért keresett tulajdonostársat a Sabenához, hogy fokozatosan az vegye át a felelősséget a légitársaság mostanra 90 milliárd belga frankra (550 milliárd forint) duzzadt adósságtömegének kezeléséért is. Nem véletlen persze a miniszter szabadkozása, a Sabena bukásának szociális kiadásai ugyanis kolosszálisak: az előnyugdíjazások, a végkielégítések, a jövedelempótló szociális juttatások a költségvetésnek és a különböző állami alapoknak összesen mintegy 15 milliárd frankba (95 milliárd forint) kerülnek.

Eközben alig két nappal a szombati kezdés után már teljes sebességre kapcsolt a csődbe ment Sabena belga légitársaság utóda, a DAT. Mintegy harminc európai városba indultak járatai, és keddtől már a légitársaság irodáiban, illetve a jegyeket forgalmazó utazási irodákban is újra lehet jegyet váltani a belga légitársaság járataira. Vasárnap egyébként utolsó tiltakozó tüntetésüket rendezték a Sabena alkalmazottai, akik közül mintegy ötezren nem kaptak állásajánlatot az utód DAT-tól. Az 5-10 ezer főre becsült tömegből néhány elkeseredett tüntető megpróbált behatolni a brüsszeli repülőtér egyik parkolójába, ám a rendőrkordon visszaszorította őket.

(Magyar Hírlap)

Ajánlat: