15 milliárd bankjegy, 50 milliárd érme, több ezer teherautó

Vágólapra másolva!
Az eurókészpénz 2002. január 1-jei bevezetéséig már csak alig több, mint egy hónap van hátra, a gépezet úgy tűnik olajozottan működik, de az egyes országoknak és az Európai Központi Banknak (EKB) óriási logisztikai és biztonsági problémákat kell leküzdeniük.
Vágólapra másolva!

Bankjegyek és érmék milliárdjait kell biztonságos körülmények között tárolni és szállítani a bankokhoz és üzletekhez az eurózóna 12 országában. A legnagyobb nehézséget az érmék jelentik. A holland kormány becslései szerint például 250 darab egytonnás teherautónak, közel 8 ezer alkalommal kell fordulnia, hogy rendeltetési helyére szállítsa az országban forgalomba kerülő 1,5 milliárd érmét.

Németországban ennél jóval több, közel 20 milliárd érmét osztanak szét a bankok és kereskedelmi egységek között. Ha az euróövezet összes országa számára legyártásra kerülő érmét egy időben szállítanák, akkor mintegy 478 ezer teherautóra lenne szükség, és az egymásra rakott érmék 78 870 kilométer magas oszlopot alkotnának. A német jegybank egyébként 11 évvel ezelőtt már gyakorlatot szerezhetett valutaváltásból. 1990-ben ugyanis az egykori Kelet-Németország váltott át a nyugat-német márkára, nem sokkal a két ország újraegyesítése előtt.

Az új bankjegyek forgalomba hozatalát és legyártásukat az eurózóna országainak jegybankjai és az EKB irányítja, míg az érméket az egyes kormányok gyártattják le. Összesen mintegy 14,5-15 milliárd bankjegy készül el a jövő év elejéig, és közel 50 milliárd érmét gyártanak le. A bankjegyek összértéke mintegy 650 milliárd euró, az aprópénzeké pedig 15,7 milliárd.

A legelső hivatalos euró-érme 1998 májusában készült el Bordeaux-ban, a franciák ugyanis minél hamarabb el akarták készíteni a szükséges mennyiséget, 7,5 milliárd érmét. Az érméket díszítő ábrákkal azonban gondok akadtak, és az eredeti terveket megváltoztatták, ezért a 10 eurós érmék első 9 millió darabját meg kellett semmisíteni, több százezer dolláros költségen. Németország is hasonló gondokkal küzdött. A német euró-érmék szélein látható 12 csillag kicsit ferdén került az érmékre, ezért a gyártást meg kellett szakítani.

A bankjegyek és érmék gyártása és szállítása mellett jelentős problémát okoz a régi készpénz összegyűjtése, tárolása, feldolgozása és megsemmisítése. Egyedül Németországban közel 2,6 millió bankjegyet és nagyjából 28 milliárd érmét kell öszegyűjteni. A hatalmas mennyiségű bankjegy és főleg érme biztonságos tárolása nem csak Németországban, de az euróövezet más országaiban is komoly gondot jelent majd. Elég ha csak arra gondolunk, hogy a több ezer tonna érmének nem lesz elegendő hely a bankok trezorjaiban, sőt problémát jelent a hatalmas tömegű aprópénz súlya is, ezért több bankban megerősítik a trezorok padlózatát és mennyezetét. A problémát enyhítendő a pénzintézetek karitatív szervezetekkel - például az UNICEF-fel - közösen aprópénz-gyűjtési akciókba kezdtek.

Egy másik fontos probléma, hogy az euróövezet legtöbb országában január 1-eje és február 15-e között az euró is és a nemzeti valuta is forgalomban lesz, ekkor még mindkét valutát elfogadják az üzletekben. Várhatóan hatalmas sorok kígyóznak majd a bevásárlóközpontokban, pályaudvarokon, kisebb üzletekben. A jegybankok és kereskedelmi bankok ezért olyan speciális számológépek szétosztását tervezik, amelyekkel jelentősen felgyorsul az átváltás és a visszajárókat könnyen át lehet számolni euróra.

Hasonló jelentősséggel bír a bankautomaták feltöltése, a parkolóórák és egyébb érmével és bankjeggyel működő automaták átállítása is. Ennek érdekében az ECB szorosan együttműködik a kereskedelmi vállalatokkal, biztonsági cégekkel és az automatákat gyártó vállalatokkal is.

(Üzleti Negyed)