Nem csitult a plazaépítési láz a múlt évben sem

Vágólapra másolva!
Folytatódott a bevásárlóközpont-építési dömping 2001-ben. Budapesten hét, vidéken 12 bevásárlóközpont épült. A beruházások értéke megközelítette a százmilliárd forintot.
Vágólapra másolva!

A múlt évben nem csökkent a befektetők építési kedve: több mint 260 ezer négyzetméter alapterületen épültek meg a legújabb bevásárlóközpontok. Ezzel az összes alapterület már közelít a másfél millió négyzetméterhez.

A befektetők közül az egyik legaktívabb a Plaza Centers csoport, ez az izraeli cég építette fel ugyanis Magyarországon eddig a legtöbb bevásárlóközpontot. A cég terveiben a fejlesztések továbbra is folytatódnak. A stratégiájuk szerint az utóbbi években a vidéki közepes nagyságú városokban folytatják az építkezést. Ezeken a helyeken 10, illetve 15 ezer négyzetméter alapterületű bevásárlóközpontok épülnek.

A hazai építkezéseknek - ez a Gazdasági Minisztérium adata - mintegy 8 százalékát ezeknek a központoknak a kivitelezése teszi ki. Ma már száz lakosra több mint 14 négyzetméternyi jut a kereskedőházak területéből. Szakemberek becslései szerint Magyarországon a kétmillió négyzetméter alapterületnél telítődhet a piac.

Az óriás kereskedőházak immár létjogosultságot szereztek a hazai piacon. Ezt igazolja, hogy az összes kereskedelmi forgalom 15-16 százaléka már ezekben a központokban bonyolódik. Az unió országaiban a kiskereskedelemből a bevásárlóközpontok szintén hasonló darabot hasítottak ki. Két éve még nálunk ez a szám alig érte el a 8 százalékot. Az Egyesült Államokban viszont az arány 53 százalékos, ott már nemcsak hogy betörtek a piacra, át is vették a vezetést az óriásüzletek, amelyekből Amerikában több mint 40 ezer működik országszerte. (Kevéssé ismert viszont, hogy a statisztikában nem szerepelnek az önállóan működő Metro, Tesco, Penny Market, Bricostore egységek.

Az "árutemplomok" megjelenése átalakította a kereskedelem szerkezetét is. Az önállóan életképtelen, kisebb hálózatok és egységek beszerzési társulásokba tömörültek, hogy állják a nagy hipermarketekkel a versenyt. Ma már az ötven legnagyobb napi cikkeket forgalmazó üzletlánc között a második, illetve harmadik helyen ezek a társulások vannak, vagyis a CBA, a Coop Hungary Rt. életképes vállalkozásokként mutatkoztak be a piacon. Az országban egyébként a KSH legutolsó adatai szerint csaknem 160 ezer kiskereskedelmi üzlet működött. Az üzletek száma szinte valamennyi régióban nőtt, de az emelkedés Budapesten volt a legmagasabb.

Iván Gizella

(Magyar Hírlap)