Cigarettát hirdetni tilos, de a rendszámtáblát nem vehetik le

Vágólapra másolva!
Nem veheti le a rendőrség cigarettareklámot hordozó autók rendszámát - ebben teljesnek látszik az egyetértés ügyvédek és rendőrök között. A dohányhirdetést tartalmazó pólóknál, sapkáknál már bonyolultabb a helyzet: a reklámszakember szerint ez is törvénysértő, az ügyvéd szerint csak a cigarettagyártók büntethetők.
Vágólapra másolva!

A közterületen parkoló személygépkocsi reklámhordozónak minősül ugyan, de a rendőrség csak figyelmeztetheti, de nem szankcionálhatja azokat a tulajdonosokat, akiknek autóján cigarettareklám-matrica látható - mondta lapunknak a rendőrség illetékese. Azokra a híresztelésekre reagált így, melyek szerint rendőrök a közúti ellenőrzések során pár autót "megszabadítottak" rendszámtáblájától a január 1-jén életbe lépett dohányreklámtörvényre hivatkozva.

Külön jogszabály rendelkezik arról, hogy milyen esetben vehető le rendszámtábla, s a gépjárművek külső felületén elhelyezett dohányreklámokat nem sorolja ide a jogszabály - erősítette meg lapunknak Kovács Kázmér ügyvéd. A törvény elsősorban a dohánytermékeket reklámozó multinacionális cégekre vonatkozik. Az autósokat legfeljebb figyelmeztethetik a rendőrök, vagy a fogyasztóvédelmi felügyelőségeknél tehetnek feljelentést.

Ami a pólókon, sapkákon, reklámszatyrokon látható hasonló tartalmú hirdetéseket illeti, Kovács véleménye szerint az adott dohányterméket forgalomba hozó cégeket lehet csak megbüntetni. Fontos kitétel, hogy akkor alkalmazhatók a szankciók, ha a reklámhordozók kampányszerűen jelennek meg - tette hozzá az ügyvéd.

2002. január elsejétől hazánkban kizárólag dohányárusító helyeken lehet dohánytermékeket hirdetni, némi korlátozással - nyilatkozta a Magyar Reklámszövetség főtitkára, Nagy Péter. Nem lehet például dohányárut hirdető szatyorral távozni az üzletből, mert máris törvényt szeg a vásárló. Persze nehéz pontosan meghatározni, hogy mi is minősül közterületen történő reklámozásnak, hiszen akár egy Marlboro feliratú pulóver is az lehet.

Nagy Péter elmondta, hogy Európában nincs egységes szabályozás a dohányreklámok tilalmával kapcsolatban, csupán az elektronikus sajtóban nem megengedettek az ilyen jellegű hirdetések egyetlen országban sem. Ezért nem érti, hogy miért éppen Magyarországnak kellett bevezetnie az egyik legszigorúbb szabályozást, ráadásul úgy, hogy hazánk nem is tagja az EU-nak.

A Forma-1 rendezvényeit 2006-ig nem érinti a tiltó rendelkezés.

(Magyar Hírlap)

Ajánlat: