Légiipar: ki tudja hol áll meg

Vágólapra másolva!
Ahová nézünk: költségcsökkentés, elbocsátások, bérbefagyasztás, reorganizáció, a stratégia újrafogalmazása. Úgy tűnik, a légiipar felett bizony még korántsem tisztult ki az égbolt. S hogy a válság meddig tart - valószínűleg senki sem tudja megmondani.
Vágólapra másolva!

Tizenöt Európán belüli - rövid távú - járatát szünteti meg hamarosan a British Airways (BA) - jelentette be szerda esti BBC-interjújában Rod Eddington. A patinás brit légivállalat nagyhatalmú vezére szerint ugyanis csakis így valósítható meg az a költségcsökkentési program, amely a veszteségessé vált társaság (az elmúlt évi mínuszt 750 millió fontra, azaz 1,22 milliárd euróra teszik a szakértők) csávából való kihúzására hivatott. "Nincs mese, minden egyes piaci szegmensben bizony még mi sem lehetünk jelen" - tette hozzá Eddington. A stratégiai irányváltás, vagyis a hosszú távú - elsősorban is a transzatlanti - járatokra való fokozott koncentrálás persze nem jelent újdonságot, annak terve már decemberben nyilvánosságra került. Az új program megvalósítása ugyanakkor csak az elmúlt szerdán, egy közel ötmillió fontos reklámkampány beindításával vette kezdetét.

A BA-hez hasonló gondokkal küzd az Austrian Airlines (AUA) is. A szeptember 11-ei terroresemények utáni forgalom- és utasszám-visszaesés ugyanis az osztrák légitársaságot sem kímélte: novemberben éves szinten 3,6 százalékkal csökkent az utasok száma, 2001-re pedig 150 millió euró körüli veszteséget várnak az illetékesek. Az AUA vezetősége ennek megfelelően a költségcsökkentés hagyományosnak mondható receptjéhez nyúlt: a személyi költségek 15 százalékos lefaragását - értsd: mintegy 930 alkalmazott elbocsátását - jelentette be.

A még decemberben elhatározott program eddig azonban igencsak döcögősen haladt, ami elsősorban a szakszervezetek aktív ellenállásának volt köszönhető. A Die Presse napilap csütörtökön ugyanakkor megszellőztette, hogy a végleges megállapodás január 15-éig minden bizonnyal tető alá kerül, ami viszont azt jelenti, hogy 500 AUA-, 300 Lauda Air- és 130 Tyrolean-dolgozónak bizony igencsak hamarosan befellegzik.

Nyugodtan állíthatjuk ugyan-akkor, hogy a válság globális - bizony nem az európai légiipar az egyetlen áldozat. Az ausztrál Quantas például éppen tegnap egyezett meg alkalmazottaival - imigyen elhárítva a légisztrájk veszélyét - az ismerősen sematikus költségcsökkentési program megvalósításáról. A megállapodás értelmében a mellesleg 25 százalék erejéig a BA által tulajdonolt légitársaság dolgozói egy évre "önként" befagyasztják bérüket, a Quantas cserében viszont vállalja, hogy senkit sem rak ki az utcára. A vállalat vezetése által elfogadott reorganizációs program másik eleme ugyanakkor szöges ellentéte a BA stratégiájának: a Quantas a jövőben elsősorban a hazai piacra, a rövidebb távú járatokra kíván koncentrálni.

Egyszer fent, egyszer lent

A tavalyi év ezúttal az európaiak győzelmét hozta: a francia-brit-német-spanyol Airbus konzorcium az amerikai Boeingnál legalább 40-nel több megrendelést kapott. Az eredmény persze csak előzetes, hiszen végleges adatokat csak a Boeing prezentált: szerdai közleménye szerint az amerikai óriáscég 2001-ben 312 repülőgép szállítására kapott megbízást. Ez egyébként igencsak sovány eredmény, 2000-ben még 608 megrendelés futott be a repülőgépgyártóhoz. Az Airbus ugyanakkor már novemberben 352 megrendelésről adott számot, ami felettébb valószínűsíti az őrségváltás tényét (utólagos módosítások még elképzelhetők). Iparági szakértők szerint a legyártott masinák számát tekintve ugyanakkor nem ment végbe pozíciócsere: a Boeing tavaly is több gépet gyártott, mint európai versenytársa.

Molnár Sándor

(Magyar Hírlap)