Liberalizáció az uniós autópiacon

2002.10.01. 8:28

Az új autók árának jelentős eséséhez vezethet az unióban az az Európai Bizottság által elfogadott javaslat, amely oldaná a kereskedők kezét jelenleg megkötő szabályokat. A módosítás ugyanis fokozná a versenyt. Erre szükség is lenne, hiszen a közösség egyes tagállamai között rendkívül komoly (akár 35 százalékot elérő) árkülönbségek mutatkoznak ugyanazon típusok esetében is.

Az uniós újautó-árak jelentős csökkenését eredményezheti a jövőben az Európai Bizottság kedden elfogadott javaslata. A Mario Monti versenybiztos által még január végén előterjesztett, ám most jóváhagyott tervezet értelmében az EU újautó-kereskedői szabadon tevékenykedhetnének a közösség bármely államában, szabadon dönthetnének afelől, hogy kívánnak-e szervizszolgáltatásokat nyújtani, s akár egyszerre többféle autómárkát is forgalmazhatnának. A módosítás a szigorú szabályozás oldásával "jelentősen növelné a versenyt, s konkrét előnyöket hozna az új autót vásárló, illetve a szervizszolgáltatásokat igénybe vevő fogyasztók számára" - közölte az unió végrehajtó szerve.

Való igaz, hogy a közösség kereskedőinek tevékenységét rendkívül szigorúan, részletekbe menően és szinte mindenre kiterjedően meghatározó jelenlegi szabályok alaposan gátolják a versenyt. Egy német kereskedő elvileg például nem adhat el autót brit állampolgárnak, nem működhet akárhol, s nem forgalmazhat tetszése szerinti márkákat sem. Mindez viszont értelemszerűen megakadályozza az árak kiegyenlítődését az unión belül, s éppenséggel nem vezet az átlagos árszínvonal csökkenéséhez sem. Valamikor egyébként ezeket a jogszabályokat a kereskedők, illetve a szervizek érdekének védelmében vezették be, ám az időközben merevvé és túlhaladottá vált szabályozás mára a fogyasztói érdekérvényesítés legfőbb gátjává változott. Nem állítható ugyanakkor, hogy egyöntetű ováció fogadta volna a Monti-féle előterjesztést. Gerhard Schröder német kancellár például kifejezetten károsnak, a német autóiparra nézve rendkívül hátrányosnak nevezte a még csak tervezet állapotában leledző módosítást. Véleménye szerint az ugyanis megszüntetné a kisebb kereskedők feje fölött lévő védőpajzsot, ami több ezer vállalat tönkremeneteléhez vezethetne. Schröder mindehhez hozzátette, hogy az új szabályozás következményeként akár 100 ezer munkahely is odaveszhetne. Eltérő értelemben nyilatkozott viszont Ulrich May, az ADAC (a német autóklub) fogyasztóvédelmi szakértője, aki szerint a módosítás egyértelmű előnyökkel jár majd a fogyasztók számára.

A közösség egyes országai között tátongó árkülönbségek mindenesetre May, illetve Monti álláspontját támasztják alá. Nagy-Britanniában például 10525 fontért (1 font = 399 forint) lehet hozzájutni egy Mazda 323-ashoz, szemben a legolcsóbbnak számító Görögországgal, illetve Dániával, ahol ugyanaz az autó átszámítva mindössze 7404, illetve 6266 fontba kerül - olvasható a BBC honlapján. Hasonló a helyzet a Fiat Marea esetében is, amelyre a britek 9197, a görögök 5752, a dánok pedig 5583 fontért tehetnek szert. Bizottsági adatok is alátámasztják ugyanezt: egy januári felmérés szerint a legmagasabb, illetve a legalacsonyabb árak közötti különbség a Renault Clio esetében 30, a Volkswagen Golfnál 33, a Ford Mondeónál pedig 23 százalékra rúg.

Molnár Sándor

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Az Európai Bizottság közleménye

Korábban:

Sokkal drágábbak az autók Nagy-Britanniában, mint Európa többi részén
(2001. július 23.)

Új autó-értékesítési szabályozás készül az EU-ban
(2002. január 9.)