Magazinpiac: fogyatkozó példányszámok

Vágólapra másolva!
Tavaly a legtöbb magyar női és férfimagazin veszített eladott példányszámából. A szakemberek szerint egyre több lap osztozik a nagyjából változatlan nagyságú olvasótáboron. Ráadásul a hazai olvasók még más közép-európai országok vásárlóihoz képest is jóval árérzékenyebbek.
Vágólapra másolva!

A nőknek és férfiaknak szóló színes magazinok többsége tavaly sokat veszített olvasótáborából. A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) adatai szerint 2001-ben az első negyedévhez képest a Hölgyvilág és a Tina kivételével a lapok többségének csökkent az értékesített példányszáma. Már a második negyedévben több mint tízezerrel kevesebbet adtak el például a férfiaknak szóló CKM-ből, amelyet a JMG Magazin Kiadó Kft. ad ki. A svájci Marquard csoporthoz tartozó kiadó többi lapja sem volt tavaly rózsás helyzetben: az FHM mintegy 14 ezer, a Joy 6 ezer, a Shape 10 ezer olvasót veszített a második félévben. Ez több mint érzékeny veszteség, mert ezek a magazinok legnagyobb példányszáma legfeljebb 40-50 ezer volt. Viszonylag stabil maradt viszont a Cosmopolitan és a német Axel Springerhez tartozó Hölgyvilág értékesítési pozíciója. Többi magazinjáról azonban nem mondhatja el ugyanezt a Springer: évek óta folyamatosan csökken a Csók és Könny, a Gyöngy, valamint a Kiskegyed értékesített példánya.

A Magyar Hírlap által megkérdezett kiadók nem kívántak kommentárt fűzni a Matesz adataihoz. Pedig a piacot ismerő szakemberek nem tartják sem meglepőnek, sem tragikusnak a számokat. A férfi- és női magazinok összpéldányszáma nem csökkent, legfeljebb több cím között oszlik meg - mondja Gálik Mihály, a Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem média tanszékének vezetője. A szakember szerint a magazinok piacán világszerte dinamikus a mozgás: rendszeresen újak jelennek meg, míg mások elveszítik népszerűségüket, vagy megszűnnek. A magyar piac is folyamatosan alakul: egyes lapok olvasótábora csökken, másoké növekszik, miközben az összpéldányszám nagyjából változatlan.

A magazinok kiadása más okból is kockázatos Magyarországon - teszi hozzá Szabó György, a Magyar Lapterjesztők Egyesületének elnöke. A magazinpiac ugyanis túlságosan szűk, mivel a hazai olvasók még cseh és lengyel társaiknál is jóval árérzékenyebbek. A legtöbb női és férfi-, valamint életmódmagazin ára 400 és 600 forint között mozog, így legfeljebb a tehetősebbek engedhetik meg maguknak rendszeres vásárlásukat. A hazai olvasók még az olyan lényegesen olcsóbb lapok árát is sokallják, mint a Nők Lapja, a Kiskegyed vagy a Hölgyvilág. A piac kis méretéből adódóan azonban a kiadóknak nem könynyű elérniük a méretgazdaságosságot. Márpedig a színes, drága papíron, igényes nyomdatechnikával készülő újságok előállítása igen költséges, s meglehetősen magas példányszám esetén lehet csak gazdaságosságról beszélni.

Márk Edina

(Magyar Hírlap)