A londoni City már nem bízik a munkáspárti kormányban

Vágólapra másolva!
A londoni Cityben működő húsz befektetési alap levelet intézett Gordon Brown brit pénzügyminiszterhez, amelyben kifejtik, hogy a Railtrack vasúthálózatot működtető magáncég elleni csődeljárás miatt megingott bizalmuk az 1997 óta hatalmon lévő munkáspárti kormányban. A levélírók szerint a társaság csődgondnokság alá helyezése súlyos károkat okoz a kormányzat és az üzleti körök kapcsolatában, és létfontosságú beruházások kerülhetnek miatta veszélybe.
Vágólapra másolva!

Megingott a londoni City befektetőinek bizalma a brit munkáspárti kormány iránt a Railtrack, a brit vasúthálózat működtetéséért felelős magánvállalat elleni csődeljárás miatt.

A londoni City húsz befektetési alapja Gordon Brown brit pénzügyminiszterhez intézett közös levelében arra figyelmeztetett, hogy a Railtrack csődgondokság alá helyezéséről tavaly hozott kormányzati döntés súlyos kárt okozott a brit kormány és az üzleti körök kapcsolatában, és megtorpedózta a jövőbeni magánbefektetéseket a magán ás a közszféra együttműködésébe (private-public partnerships, PPP). A majdani PPP-tervezetek emiatt költségesebbek lesznek a kormány számára, mivel a befektetők a politikai kockázatok növekedése miatt jelentős felárat követelnek majd - idézte a levelet szerdán a Financial Times és a The Times.

A levelet, többek között, olyan tekintélyes befektetési alapok vezetői írták alá, mint a Merrill Lynch Investment Management, a UBS Asset Mangement, a Hermes Investment Management. A The Times napilap szerint ez a munkáspárti kormány elleni legsúlyosabb támadás a londoni üzleti központ részéről a Labour 1997-es hatalomra kerülése óta. Olyan beruházások kerülhetnek miatta veszélybe, mint a brit főváros tömegközlekedésének, a londoni metrónak a fejlesztésére, a kelet-angliai vasúti fővonal korszerűsítésére kiírt pályázatok.

A befektetési alapok vezetői megkérdőjelezték továbbá a brit kormány nyugdíjpolitikáját is, rámutatva, hogy a Railtrack esete hatalmas károkat okozott azoknak az erőfeszítéseknek, amelyek a magánszemélyeket arra bátorították, hogy a nyugdíjbiztosító társaságokon keresztül nagyobb személyi felelősséget vállaljanak majdani nyugdíjuk biztosításában.

A brit közlekedési miniszter tavaly októberben kezdeményezett csődöt a brit vasutak 1996-os magánosítása közben életre hívott Railtrack pályakezelő magántársaság ellen, és közvetlen ellenőrzése alá vonta a brit vasúthálózatot működtető vállalatot, miután az tavalyra három milliárd font adósságot halmozott fel. A londoni tőzsdén felfüggesztették a kereskedést a társaság részvényeivel, a részvényesek - befektetési alapok, nyugdíjpénztárak, biztosítótársaságok - elvesztették a pénzüket. Miután a brit kormány bejelentette, hogy nem kártalanítja őket, harcot indítottak a kormány ellen pénzük valamilyen mértékű visszaszerzéséért.