A GfK Piackutató Intézet nürnbergi központjában 38 európai ország vásárlóerő indexét számították ki az alábbi módon: Az egy lakos által vásárlásra költhető pénzt összevetették az egyes országok háztartásainak költési szerkezetével és a statisztikai bevásárló kosarába tartozó termékek áraival.
Ennek alapján a kelet-közép-európai régióban Szlovénia indexe a legnagyobb 69 százalékkal (négy éve 67). Magyarország (50) után a sorrend: Lengyelország 40, Szlovákia 38, Észtország 32, Horvátország 29, Románia pedig 24 százalékkal. A többi szomszédaink mutatója a következő: Ausztria 100, Jugoszlávia 15, Ukrajna pedig 11 %.
Az Európai Unió tagországai közül a legalacsonyabb, 73 százalékos mutatóval Portugália rendelkezik. Az európai élmezőnyt Luxemburg (153 százalék), Svájc (128), Izland és Norvégia (104), Belgium (103) és Dánia (102) alkotja. Az összesített rangsor végén Moldávia áll (8), előtte pedig Ukrajna (11), Albánia (12), Belorusszia (14) és Jugoszlávia (15).
A vásárlóerő index-et a pénzügyi tervezésnél azért szokták használni, mert kiküszöböli az egyes országok árszínvonala közötti különbséget. A közszükségleti cikkek és szolgáltatások kínálatának tervezésénél azért hasznos az index, mert például az alapvető élelmiszerek, olcsó ruházati cikkek iránt a fejlett országokban viszonylag alacsony a kereslet. Ott a lakosság többségének vásárlóerejéből nagyrészt kötnek le a magasabb igényt kielégítő, drágább termékek és szolgáltatások. |
(Üzleti Negyed)
Egy lakosra jutó vásárlóerő indexe európai országokban. Százalékban, ha a németországi átlagot 100-nak vesszük.
Ország |
1998 |
2002 |
Ország |
1998 |
2002 |
Svájc |
131 |
128 |
Szlovákia |
38 |
38 |
Németország |
100 |
100 |
Törökország |
32 |
32 |
Ausztria |
95 |
100 |
Észtország |
28 |
32 |
Görögország |
67 |
74 |
Románia |
24 |
24 |
Portugália |
67 |
73 |
Lettország |
29 |
23 |
Szlovénia |
67 |
69 |
Oroszország |
18 |
23 |
Csehország |
51 |
51 |
Litvánia |
22 |
22 |
Magyarország |
47 |
50 |
Bulgária |
21 |
22 |
Lengyelország |
40 |
40 |
Ukrajna |
12 |
11 |
forrás: GfK Piackutató Intézet
Egy lakosra jutó vásárlóerő indexe 2002-ben. Százalékban, ha a magyarországi átlagot 100-nak vesszük.
Ország |
Index |
Ország |
Index |
Magyarország |
100 |
Szlovénia |
138 |
Luxemburg |
306 |
Csehország |
102 |
Svájc |
256 |
Lengyelország |
80 |
Izland |
208 |
Szlovákia |
76 |
Norvégia |
208 |
Törökország |
64 |
Belgium |
206 |
Észtország |
64 |
Dánia |
204 |
Horvátország |
58 |
Németország |
200 |
Románia |
48 |
Hollandia |
200 |
Oroszország |
46 |
Ausztria |
200 |
Lettország |
46 |
Nagy-Britannia |
198 |
Bulgária |
44 |
Olaszország |
198 |
Litvánia |
44 |
Franciaország |
194 |
Macedónia |
38 |
Írország |
186 |
Bosznia-Hercegovina |
34 |
Svédország |
174 |
Jugoszlávia |
30 |
Finnország |
168 |
Belorusszia |
28 |
Spanyolország |
156 |
Albánia |
24 |
Görögország |
148 |
Ukrajna |
22 |
Portugália |
146 |
Moldávia |
16 |
forrás: GfK Piackutató Intézet
Ajánlat: