A csehek nyomában - javul a magyar vásárlóerő

Vágólapra másolva!
A GfK adatai szerint a magyar fogyasztók vásárlóereje érzékelhetően növekedett az elmúlt négy év során. Ha az egy főre jutó vásárlóerőt Németországban 100 százaléknak vesszük, akkor ahhoz képest a magyar mutató a négy évvel ezelőtti 47-ről 50 százalékra növekedett. Ezzel megközelítettük Csehországot, ahol az index a legutóbbi 51 százalékhoz képest most nem változott.
Vágólapra másolva!

A GfK Piackutató Intézet nürnbergi központjában 38 európai ország vásárlóerő indexét számították ki az alábbi módon: Az egy lakos által vásárlásra költhető pénzt összevetették az egyes országok háztartásainak költési szerkezetével és a statisztikai bevásárló kosarába tartozó termékek áraival.

Ennek alapján a kelet-közép-európai régióban Szlovénia indexe a legnagyobb 69 százalékkal (négy éve 67). Magyarország (50) után a sorrend: Lengyelország 40, Szlovákia 38, Észtország 32, Horvátország 29, Románia pedig 24 százalékkal. A többi szomszédaink mutatója a következő: Ausztria 100, Jugoszlávia 15, Ukrajna pedig 11 %.

Az Európai Unió tagországai közül a legalacsonyabb, 73 százalékos mutatóval Portugália rendelkezik. Az európai élmezőnyt Luxemburg (153 százalék), Svájc (128), Izland és Norvégia (104), Belgium (103) és Dánia (102) alkotja. Az összesített rangsor végén Moldávia áll (8), előtte pedig Ukrajna (11), Albánia (12), Belorusszia (14) és Jugoszlávia (15).

A vásárlóerő index-et a pénzügyi tervezésnél azért szokták használni, mert kiküszöböli az egyes országok árszínvonala közötti különbséget. A közszükségleti cikkek és szolgáltatások kínálatának tervezésénél azért hasznos az index, mert például az alapvető élelmiszerek, olcsó ruházati cikkek iránt a fejlett országokban viszonylag alacsony a kereslet. Ott a lakosság többségének vásárlóerejéből nagyrészt kötnek le a magasabb igényt kielégítő, drágább termékek és szolgáltatások.

(Üzleti Negyed)

Egy lakosra jutó vásárlóerő indexe európai országokban. Százalékban, ha a németországi átlagot 100-nak vesszük.

Ország

1998

2002

Ország

1998

2002

Svájc

131

128

Szlovákia

38

38

Németország

100

100

Törökország

32

32

Ausztria

95

100

Észtország

28

32

Görögország

67

74

Románia

24

24

Portugália

67

73

Lettország

29

23

Szlovénia

67

69

Oroszország

18

23

Csehország

51

51

Litvánia

22

22

Magyarország

47

50

Bulgária

21

22

Lengyelország

40

40

Ukrajna

12

11

forrás: GfK Piackutató Intézet

Egy lakosra jutó vásárlóerő indexe 2002-ben. Százalékban, ha a magyarországi átlagot 100-nak vesszük.

Ország

Index

Ország

Index

Magyarország

100

Szlovénia

138

Luxemburg

306

Csehország

102

Svájc

256

Lengyelország

80

Izland

208

Szlovákia

76

Norvégia

208

Törökország

64

Belgium

206

Észtország

64

Dánia

204

Horvátország

58

Németország

200

Románia

48

Hollandia

200

Oroszország

46

Ausztria

200

Lettország

46

Nagy-Britannia

198

Bulgária

44

Olaszország

198

Litvánia

44

Franciaország

194

Macedónia

38

Írország

186

Bosznia-Hercegovina

34

Svédország

174

Jugoszlávia

30

Finnország

168

Belorusszia

28

Spanyolország

156

Albánia

24

Görögország

148

Ukrajna

22

Portugália

146

Moldávia

16

forrás: GfK Piackutató Intézet

Ajánlat: