Benzinturizmus - külföldre csak üres tankkal érdemes menni

Vágólapra másolva!
Tavaly novemberben a parlament módosította azt a törvényt, amely egyebek mellett a jövedéki adó szabályait is magába foglalja, ezért 2002. július 1-jétől a benzin és a gázolaj ára jelentős mértékben emelkedni fog a megnövekedett adótételek mitt. Ezzel a lépéssel Magyarország listavezetővé válik térségében az üzemanyagárakat tekintve, így bárhová utazhatunk a szomszédos országok közül, mindenhol kellemesen fogunk csalódni.
Vágólapra másolva!

Az eddig is magasnak számító honi üzemanyagárakra még bő 10 százalékot fog rátenni a június 1-jétől módosított jövedéki törvény, így a nyár közepétől kizárólag üres tankkal lesz érdemes elhagyni az országot, ugyanis az összes szomszédos országban olcsóbban lehet majd benzinhez jutni. A nagyarányú áremelkedés vélhetően tovább élénkíti az ország - főleg déli és keleti felénél - virágzó benzinturizmust, amelyben immár valamennyi határközeli település érdekelté válhat. Az Üzleti Negyed annak járt utána, hogy a környező országok közül hol a legolcsóbb a benzin, illetve milyen legális feltételekkel lehet külföldről vámmentesen üzemanyagot behozni.

Irány Románia!

A környékbeli országok benzinárait áttanulmányozva hamar kiderül, hogy a román határ környékén élő honfitársaiknak éri meg a legjobban a benzinturizmus, ugyanis egy szimpla kilépés után, már 136 forintért is tankolhatnak. Szintén érdemesebb útlevéllel tankolni indulni a jugoszláv határ mentén élőknek is, ugyanis a határ túloldalán már 177 forintnak megfelelő dinárért mérik a benzint. Július elsejétől a horvát, illetve az osztrák határ menti települések lakói sem fognak sokat tanakodni hová menjenek tankolni, ugyanis 220 forintos benzinárért már megéri útra kelni.

Ország

1 liter benzin ára (Ft)

Románia

136

Jugoszlávia

177

Szlovákia

178

Szlovénia

201

Ausztria

220

Horvátország

220

adatok: Magyar Autóklub

Hogyan lehet behozni?

A vámjogról szóló törvény (1995. évi C.) 105. §-a értelmében vámmentes a gépjárművek e célra gyárilag rendszeresített tartályában behozott, továbbá a nemzetközi forgalomban részt vevő és/vagy javításra érkező légi járműből lefejtésre kerülő üzemanyag. A fenti jogcímen vámmentesen vámkezelt üzemanyag a Magyar Köztársaság területén belül nem idegeníthető el.

A törvény egyértelmű: a kint tankolt benzint vámmentesen hozhatjuk be, de nem értékesíthetjük, és csak annyit benzint hozhatunk be, amennyi a tankba belefér, tehát ha külön kannával igyekszünk hazafele, azért elvileg már vámot kell fizetni. A "benzintúristák" életét tovább nehezíti, hogy csak az első belépésnél vámmentes a külföldről behozott üzemanyag, ugyanis a további bejövetelek alkalmával már számlával kell igazolni, hogy a benzint itthon vásárolták. A fenti rendelkezés gyakorlati magvalósulása eléggé nehézkes, ugyanis ezt azt feltételezi, hogy második kilépéskor a vámhatóság feljegyzi a kilométeróra és a benzintank állását, amely alapján visszautazáskor ellenőrizhető lenne, hogy az aznapi második külföldi tartózkodás ideje alatt nem tankolt az illető.

Ami belefér!

Az ide vonatkozó jogszabályokból jól látszik, hogy gyakorlatilag minden feltétele adott a benzinért való gondtalan ingázásnak, ami egy kis leleményességgel akár virágzó üzletággá is fejleszthető: Sokan kicserélik az autójuk gyári tankját egy sokkal nagyobbra, így egy rutinosabb szlovák benzinkutas már a szemöldökét sem húzza fel, ha 150 liter üzemanyagot sikerül beletankolnia egy magyar rendszámú kispolszkiba. Mások már nem csak a család igényeit tartják szem előtt és egy kisteherautóval vágnak a határnak, amibe jó esetben már szolidabb ipari mennyiség is belefér. Természetesen mindez csak akkor válik igazán kifizetődővé, ha naponta többször is megfordul a "tartályautó", ezért az esetleges problémákat megelőzendő, célszerű jóba lenni az illetékes urakkal.

Mi magyarok büszkék" lehetünk rá, hogy nagyjából az Európai Unió átlagának megfelelő az üzemanyagok jövedéki adója. Ez ma a benzin esetében 93, a gázolajnál 80,20 forint literenként. Mire a kúthoz jut az üzemanyag, rákerül még a kis- és nagykereskedelmi árrés és mindezek tetejébe a 25 százalékos áfa. Az árrések kicsik, és helyenként különbözőek (a töltőállomások között 2-3 forint literenkénti eltérés van), a kútár 5-6 százaléka a két árrés. Az áfa európai viszonylatban magas, csak Svédországban és Dániában 25 százalék, Svájcban 7,5, Ausztriában 20, Németországban 16 százalék. Magyarországot ugyan "nyomás alatt tartja" az Európai Unió, hogy csökkentse az áfát, azonban egyelőre "ellenállnak" az illetékesek. Ma egy liter gázolaj ára 200 forint körül van, egy liter 95 oktános benzin 220 forint körül. Az adók növekedését azonban egy korábban elfogadott törvény garantálja július 1. után, melynek értelmében a gázolajon literenként 80,2-ről 89,2 forintra, a benzinen 93-ról 103,5 forintra emelik a jövedéki adót.

(Üzleti Negyed)