Változik a lakáshitel adókedvezménye? - A nagy hitelt felvevők járnak jól

Vágólapra másolva!
Több forrásból származó információ szerint az új kormány megváltoztatná a lakáshitelek havi törlesztő részletei után járó adókedvezményt. A hír kapcsán megvizsgáljuk a jelenlegi rendszert, illetve azt is, hogy a változás hatása milyen lenne.
Vágólapra másolva!

A jelenleg érvényben lévő rendszer a következőképpen működik: a maximálisan igénybe vehető adókedvezmény a törlesztő részletek 40 százaléka, de maximum évi 240 ezer forint, azaz havi 20 ezer forint. Így a legkedvezőbb megoldás az, ha a törlesztőrészletek 50 ezer forint összegűek, ekkor ugyanis a 40 százalék éppen a maximális 20 ezer forintnak felel meg. A jelzálog kamattámogatású termékeket vizsgálva (ezt minden magánszemély igényelheti) 4,3 millió forint hitel 10 évre történő felvétele, illetve 5,6 millió forint hitel 15 évre történő felvétele vagy 6,8 millió forint hitel 20 évre történő felvétele eredményez körülbelül 50 ezer forintos havi törlesztő részletet. Ebben a támogatásos formában eleve nagyon kedvező kamatokkal számolhatunk (6-7 százalékos Teljes Hiteldíj Mutató), amibe még nem számoltuk bele a visszaigényelhető adó összegét.

Az adókedvezmény összege természetesen nem a hitelező banktól, hanem az állami bevételekből kerül elvonásra, pontosabban be nem folyt adóként érvényesül, azaz a jövedelmet megkereső egyén ennyivel kevesebb adót fizet az államnak.

Ha az adókedvezményt nem a teljes törlesztésre, hanem csak annak kamattartalmára lehetne igénybe venni, akkor ez a lépés két fontos következménnyel járna:

Megszűnne a "negatív kamat" elérésének lehetősége, hiszen a felvett hitel tőkerészét teljes mértékben vissza kellene fizetni. Így az adókedvezmény mintegy pótlólagos kamattámogatásnak fogható fel.

Az adókedvezmény kamattörlesztésre vetítése esetén a következő helyzet állna elő: ha megmaradna az évi max. 240 ezer forintos kedvezmény, akkor a korábban említett havi 20 ezer forintot a fizetendő kamatok csökkentésére lehetne fordítani.

Ekkor bonyolult kérdések merülnek fel:

- a futamidő során a havi törlesztő részletekben a visszafizetett kamat és tőke aránya folyamatosan változik, a futamidő előrehaladtával egyre kisebb a visszafizetett kamatrész. Ekkor tehát egyre csökkenő kedvezményt lehetne igénybe venni.

- beletartozna-e a kedvezmény körébe a kezelési költség? A kezelési költség nem kamat, nem is tőke, viszont jelentős teher a hitelfelvevőknek. Ezen kedvezményes hitelformáknál a kifizetett kezelési költség mértéke sokszor megközelíti a hitelkamat költségét, így egyáltalán nem figyelmen kívül hagyható tényező.

- mivel a kedvezmény vetítési köre szűkülne - akár beletartozna a kezelési költség, akár nem - jelentősen növekedne az a hitelösszeg, amelynél a kedvezmények mértéke elérné a maximumot.

A 15 éves futamidőnél ez az összeg jelenleg 5,6 millió forint, az új rendszerben pedig körülbelül 9 millió forint lenne, akkor ha a kezelési költséget is támogatnák. Ha a kedvezmény kizárólag a kamattörlesztésre lenne vetítve, ez az összeg még magasabb lenne.

Ilyen magas hitelösszegek felvétele esetén a futamidő túlnyomó részében a jelenlegi rendszerben is csak a kamatok csökkentésére elegendő a kamatkedvezmény igénybe vétele, azaz a nagyobb hitelösszeget felvevők feltételei tulajdonképpen csak minimális mértékben változnának. Így éppen azok a rétegek jutnának lényegesen rosszabb helyzetbe, akik viszonylag kisebb összegű hiteleket vettek/vesznek fel.

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Lakáshitel 2002
(Az Üzleti Negyed melléklete)