Ötéves mélyponton a fogyasztói bizalom Európában

Vágólapra másolva!
Az európai fogyasztók bizalma decemberben 5 és fél éves mélypontjára süllyedt, egy új tanulmány szerint. Az elemzők nem vártak változást novemberhez képest, a fogyasztói index azonban 2 ponttal mínusz 16 pontra esett.
Vágólapra másolva!

Az Európai Unió tanulmányában 25 ezer fogyasztót kérdezett meg a 12-tagú monetáris unióban. A tanulmány szerint a gazdaság több mint felét kitevő fogyasztás a munkanélküliség növekedésével folyamatosan csökken. Az unió legnagyobb gazdaságában, Németországban például négy és fél éve nem látott szintre emelkedett a munkanélküliség, miközben a viszonteladók értékesítése 3 éve a legnagyobb mértékben esett, írja a Bloomberg. Az irányadó német tőzsdemutató, a DAX 30-as tavaly 44 százalékot esett.

Franciaországban 1,7 százalékkal kevesebb terméket vettek a fogyasztók Novemberben, mint előző évben. Az autók és haszonjárművek vásárlása 6 százalékkal esett vissza. Szakértők szerint legrosszabb esetben 6 százalékkal szűkül az autópiac.

Nem mindenki ilyen borúlátó: egy másik, vezetők körében végzett uniós tanulmány szerint ugyanis az üzleti bizalom 2 pontot javult az EU-ban Novemberben, mínusz 11-ről mínusz 9-re. Németország viszont itt is komor képet fest: az Ifo gazdaságkutató intézet 7000 vállalat megkérdezésével készült mérése szerint a fogyasztói bizalom 11 havi mélyponton van.