Erőszakos akciók várhatók amerikai cégek ellen

Vágólapra másolva!
Az amerikai életformát jelképező világcégek kárvallottai lehetnek egy esetleges Irak elleni háborúnak. Azon túl, hogy a cégek hírnevét mindenképpen beárnyékolná az amerikai katonai beavatkozás, akár erőszakos akciók célpontjává is válnának. A leginkább veszélyeztetett cégek a Coca-Cola, a Ford és mindenek előtt a McDonald's.
Vágólapra másolva!
Forrás: MTI
Merénylet egy moszkvai McDonald's ellen

A cégeknek már a fenyegetés puszta lehetősége is jelentős kiadásokat okoz. A legérintettebbnek azokat a vállalatokat tekintik, amelyek az amerikai fogyasztási kultúrát képviselik - vélekedik Lawrence McNaughton, a CoreBrand nevű, marketing-stratégiával foglalkozó cég igazgatója. Az amerikai élet olyan jelképei, mint a Coca-Cola, a McDonald's vagy a Ford a legsebezhetőbbek - mondta a szakértő az AFP francia hírügynökségnek.

A legfőbb kockázatot az ilyen cégek ellen indítható bojkott jelenti. Ilyen akciókra már volt példa Európában, ahol az iraki probléma amerikai kezelésével a közvélemény túlnyomó többsége nem ért egyet, s főleg a Közel-Keleten, ahol egy esetleges háború felkorbácsolhatja az Amerika-ellenes érzelmeket. A 2000 ősze óta tartó palesztin felkelést alatt az utóbbi térségben már elhangzott ilyen bojkott-felhívás.

Mind közül a legjobban érintett cég a több mint a 118 országban harmincezer étteremmel rendelkező gyorséttermi lánc, a McDonald's, amely jól azonosítható és előtérben lévő célpont, neve az egész világon ismert. Az emberek sok helyütt úgy gondolhatják, hogy egyértelműen állást foglalhatnak már azzal is, ha a jövőben elkerülik éttermeit - véli McNaughton.

A McDonald's éttermek máris rendszeres célpontjai erőszakos támadásoknak. Legutóbb egy, a chilei fővárosban lévő éttermére dobtak Molotov-koktélt. Február végén a szaúdi hatóságok három férfit tartóztattak le, akik megkíséreltek felgyújtani az amerikai hálózat egyik éttermét a sivatagi királyság keleti részén.

Amerikai cégek bojkottjára buzdító palesztin weboldalhttp://www.kate3.com/what/main.jsp?article=list

Minél inkább látható egy cég, annál inkább válhat erőszakos akció célpontjává - magyarázza McNaughton. Az amerikai vállalatok a 2001. szeptember 11-i merénylet után másképp viszonyulnak külföldi piacaikhoz. A biztonság fokozására törekednek, nem kevés pénzt is áldozva erre a célra.

Ezek a cégek azt tanácsolják munkatársaiknak, óvakodjanak bármiféle nyilvános politikai állásfoglalástól, csökkentsék a minimumra utazásaikat a veszélyesnek ítélt térségekbe, készítsék fel alkalmazottaikat arra, hogy esetleg megtorló vagy terrorista akciók célpontjává válhatnak.

Jim Frances, a Kroll nevű kockázatkezelő cég biztonsági részlegének vezetője elmondta: mind több vállalat költségvetésébe kerülnek be külön tételként a különböző óvintézkedések. A tanácsadó szerint a kockázat már ma is nagyobb, és ez tovább nő majd a háború megindulása esetén.

Újabb iszlám kóla az európai piacon/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20030205ujabb.htmlHáború-marketing: piacon a Mekka-kóla/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20030109mekkakola.htmlA Coca-Cola kivonul a Perzsa-öbölből/uzletinegyed/hirek/vallalatihirek/20030303acocacola.html