A GVH a távirati irodához hétfőn eljuttatott közleményében emlékeztet arra, hogy a versenyhatóság a Fővárosi Bíróság határozata alapján indított versenyfelügyeleti eljárást az NA Rt. ellen gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt.
Elsőként a versenytanácsnak azt kellett tisztáznia, hogy a társaság egyáltalán erőfölényben van-e az M3-as, majd az M7-es autópályák építésével illetve felújításával kapcsolatos kivitelezési munkák által érintett piacon. Amennyiben erőfölényben van, akkor ezzel való visszaélésnek minősül-e a cégnek az a magatartása, hogy nem válaszolt egy, korábban a kivitelezési munkálatokban megbízást kapott egyik jelentős vállalat megkereséseire, mikor többször is a munkálatokban való részvételi lehetőség iránt érdeklődött.
A versenytanács külön vizsgálta a gyorsforgalmi útépítések fő- és alvállalkozói piacait is. Ezzel kapcsolatban megállapították, hogy az NA Rt. állami irányítású vállalkozás, amelynél szerződéses partnerek kiválasztása a versenytörvény alapján csak akkor minősülhet piaci magatartásnak, ha e tekintetben önálló döntési jogosultsággal rendelkezik.
E tevékenységét azonban jelentősen korlátozza, hogy a fővállalkozó kiválasztásához és a vele kötendő szerződés megkötéséhez a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint a Miniszterelnöki Hivatal jóváhagyására van szüksége.
Mindezek alapján a versenytanács megállapította, hogy a fővállalkozó kiválasztásában az NA Rt.-nek nem volt kellő döntési autonómiája ahhoz, hogy e vonatkozásban a versenytörvény hatálya alá vonható legyen.
A GVH megállapította: az autópálya társaságnak az M7-es felújítási munkálataival kapcsolatban üzletkötéstől való elzárkózásra, az erre vonatkozó ajánlat válasz nélkül hagyására és az alvállalkozók kiválasztására már megvolt a döntési autonómiája, ezért ezzel kapcsolatos tevékenysége piaci magatartásnak minősült. E tekintetben vizsgálható volt az erőfölény megléte, illetve az erőfölénnyel való visszaélés vélelme.
A versenytanács indoklásában kifejtette: az NA Rt. egyedüli megrendelője a Magyarországon építendő gyorsforgalmi utak fejlesztési és fenntartási munkálatainak.
A vevői erőfölény megállapíthatóságának azonban e tekintetben további szükséges feltétele, hogy az eladói oldal szereplői meghatározó mértékben függjenek attól, hogy a vevő létesít-e vagy fenntartja-e velük az üzleti kapcsolatot az érintett piacon. A GVH szerint ilyen egyoldalú gazdasági függőség az NA Rt. illetve a fővállalkozóként is szóba jöhető építési vállalkozásokkal szemben nem volt megállapítható.
A versenytanács döntése értelmében egyébként sem minősülhetett volna visszaélésszerű magatartásnak olyan vállalkozás ajánlatkérésének figyelmen kívül hagyása, amellyel az M3-as autópálya korábbi, Gyöngyös-Füzesabony közötti szakaszának építése kapcsán perben állt.