Demszky Gábor főpolgármester elmondta: meglepetéssel értesült arról, hogy a jövő évi költségvetés tervezetéből kikerült a nagyvárosi - budapesti, szegedi, debreceni, pécsi, miskolci és győri - tömegközlekedés normatív állami támogatása, pedig ez 8,5 milliárd forintot jelentett volna a BKV működéséhez. Ennek hiányában az állam 3 millió budapesti és vidéki ember napi közlekedését nehezíti, kockáztatja. Amennyiben nem kapja meg a főváros a minimális központi normatív támogatást, úgy a tömegközlekedés ellehetetlenülésével kell számolni - hívta fel a figyelmet a városvezető.
A múlt heti kormányülés elé beterjesztett tervezetben még szerepelt a nagyvárosi tömegközlekedés 12 milliárd forintos normatív állami támogatása. Az a tömegközlekedési támogatási rendszer, amelyet a fővárosi önkormányzat dolgozott ki és a Gazdasági Minisztérium támogatott, “minimális központi költségráfordítással" hosszú távra megoldaná a BKV finanszírozását. A tervezet értelmében az állam három év alatt - az uniós gyakorlatnak megfelelően - a teljesítmény-finanszírozásról fokozatosan a hiány finanszírozására állna át. Három év múlva e célra 24 milliárdot kellene elkülöníteni a központi költségvetésben, és ebből a BKV számára 19,3 milliárd jutna - részletezte az önkormányzat indítványát Demszky Gábor.
A kormánynak nem kell a BKV
A kormány nem kéri a BKV-t, az államosítás ideje Magyarországon lejárt - jelentette ki Gál J. Zoltán a kabinet szerdai ülését követően kérdésre válaszolva. A kormányszóvivő a tömegközlekedési normatíva bevezetése kapcsán úgy fogalmazott: az, hogy mi szerepel a jövő évi költségvetésben, a jövő héten ki fog derülni.