Vágólapra másolva!
Az élelmiszerkereskedelemben a lánchoz tartozó kis boltok pozíciója erősödött legjobban az idén, piaci részesedésük megduplázódott az első hat hónapban - derül ki a GfK Piackutató Intézet "Kereskedelmi Analízisek 2003 első félév" című tanulmányából.
Vágólapra másolva!

A 400 négyzetméter eladótérnél kisebb üzletek tulajdonosai közül egyre többen csatlakoznak valamelyik lánchoz vagy beszerzési társuláshoz versenyképességük megőrzése érdekében. Így piaci részesedésük két év alatt 7 százalékról 14 százalékra nőtt.

A kis boltok legelterjedtebb láncai országosan a CBA, Coop és Reál, illetve a korábban a Honiker beszerzési társuláshoz - jelenleg már a Coophoz - tartozó Zéta, a Nord-Orient, a 100 Íz Center és a BÉE. Az önálló kis boltok térvesztése ugyanakkor még nem következett be. Piaci részesedésük ugyanis a 2001 első félévében mért 34 százalékról az idei első félévben 35 százalékra nőtt.

Az összesen 22 000 vegyes profilú élelmiszerbolt közül 2000 sorolható valamelyik 400 négyzetméteresnél nagyobb bolttípusba (hiper- és szupermarket, illetve diszkont), a 400 négyzetméter alatti kis boltok közül önállóan mintegy 12 ezer működik, láncba szervezetten pedig 8000.

A kis boltok láncainak terjeszkedése következtében rohamosan növekszik a vásárlói hatókörük. Míg tavalyelőtt az első hat hónapban a magyar háztartások 58 százaléka vásárolt legalább egyszer lánchoz tartozó kisboltban, idén ez az arány már 93 százalék.

Másik sikeresen terjeszkedő bolttípus a hipermarket. A Tesco, Auchan, Cora és Interspar együttes piaci részesedése 16-ról két év alatt 4 százalékponttal 20 százalékra nőtt.

A bolttípus piaci hatókörének bővülése lelassult. Két éve még a háztartások 57, tavaly 65, idén pedig 68 százaléka vásárolt legalább egyszer hipermarketben. A vásárlás gyakorisága tavalyelőtt 17, múlt évben 18, idén pedig 20 az első félévben. A hipermarketek fejlődésének lassulását bizonyítja, hogy az egy vásárlásra jutó költés a múlt évi első hat hónapi 3 800 forint után ebben az évben 3700 forint - derül ki a GfK tanulmányából.