Ausztriában január elsejétől a 3,5 tonnánál nehezebb járművek számára a jelenlegi matricás rendszer helyett bevezetik az új, elektronikusan támogatott rendszert , amely a megtett út arányában számítja ki az útdíjat. A tervek szerint a kéttengelyű járművek után 13, a háromtengelyűek után 18, a négy- vagy többtengelyűek után pedig 27 eurócentet kell majd fizetni kilométerenként.
Számítások szerint egy Ausztriába rendszeresen fuvarozó négytengelyes kamion után a jelenlegi évi 120 ezer forint helyett akár 3,6 millió forintos éves útdíjat is fizethetnek a szállítmányozók. Egyes magyarországi cégek számára százmilliós pluszköltséget jelentenek majd a megemelt útdíjak évente.
Csiszár Károly, a Waberer's csoport fuvarozási igazgatója a Magyar Hírlapnak elmondta, hogy a Németországba szállító cégek leginkább a Hegyeshalom-Suben útvonalat használják, ami egy kamionnak jelenleg 16 euróba, jövőre azonban már 180 euróba kerül oda-vissza.
Az igazgató szerint nehéz megmondani, hogy a dráguló útdíjak mennyivel emelik a fuvardíjakat, de az alacsony árrés miatt a fuvarozók kénytelenek lesznek a megrendelőkre hárítani a költségeket. Csiszár Károly szerint egy délnémet fuvar díja akár 10 százalékkal is emelkedhet - írja a Magyar Hírlap.