A Bau Holdinghoz kerül az M5-ös sztráda

Vágólapra másolva!
A kormány, miután kivásárolja az M5-ös autópályát üzemeltető Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-t és átveszi annak 50 milliárdos hitelét, a céget a sztráda továbbépítéséért cserébe egyik tulajdonosának, a német Bau Holdingnak adná át. Ezzel közbeszerzés nélkül épülne meg a Kiskunfélegyháza és Szeged közötti 45 kilométeres szakasz - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Az új autópálya-szakasz mintegy 75-90 milliárd forintba kerül az előzetes számítások szerint, és az építési költségek átvállalásáért cserébe a munkálatok befejezése után az állam úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizetne az AKA új tulajdonosának. Ezzel a sztráda bekapcsolható lesz a matricás díjfizetési rendszerbe.

Az AKA kivásárlásával és a matricás rendszer bevezetésével azonban még nem ért véget a tárgyalássorozat, ugyanis az autópálya továbbépítéséhez szükséges feltételek megteremtéséhez további lépések szükségesek. A költségvetés számára túl nagy terhet jelent, ha egyszerre kéne vállalni a kivásárlás, az 50 milliárd forintos hitel visszafizetése és az építkezés, üzemeltetés finanszírozását.

Mintegy 75 milliárd lehet az M5-öst üzemeltető cég ára/uzletinegyed/hirek/hazaihirek/20040109mintegy.htmlMegvásárolja a kormány az M5-öst/uzletinegyed/hirek/hazaihirek/20040107megvasarolja.html

A Népszabadság információi szerint a tavaly nyár óta tartó tárgyalások során a kormány és az AKA képviselői kidolgozták a matricás rendszer bevezetését és a sztráda közbeszerzés nélküli továbbépítését biztosító megoldást. E szerint a kivásárlás és a matricás rendszer bevezetése után a társaság koncessziós szerződését átalakítják, ezt követően pedig a továbbépítésért cserébe térítésmentesen kapná meg az államtól az AKA többségi tulajdonrészét a Bau Holding, amely jelenleg a társaság 42 százalékát tudhatja magáénak. Az 50 milliárd forintos hitel visszafizetése ugyanakkor továbbra is a költségvetést terhelné.

Az AKA Rt. két többségi tulajdonosa, a francia Bouygues és a Bau Holding 73 milliárd forintot kért a cégért a Népszabadság értesülései szerint, de a francia tulajdonos végleg búcsút int az M5-ösnek. A Bau Holding egyébként korábbi ajánlata szerint 90 milliárd forintért építené meg a sztrádaszakaszt, a kormány ezt az összeget azonban túl magasnak tartja - írja a Népszabadság.