Tovább csökkenhetnek a fapadosok jegyárai

Vágólapra másolva!
Az európai légi forgalomban dúló ádáz árháborúnak még távolról sincs vége, az utasok további árcsökkenésre számíthatnak, mégpedig a repülőtéri illeték lefaragása révén - derül ki a Boston Consulting tanácsadó cég elemzéséből.
Vágólapra másolva!

A hagyományos és a fapados társaságok közötti versengés mindaddig újabb és újabb fordulókhoz érkezik majd, amíg a repülőjegyek piacán a kínálat felülmúlja a keresletet. A verseny első számú fegyvere az ár, amit a nemzetközi fapados forgalomba bekapcsolt Ferihegy-1 utasai is jótékonyan érezhetnek tavasz óta.

A légi közlekedésre szakosodott tanácsadó cég, a Boston Consulting Group becslése szerint hamarosan újabb csökkenés várható a repülőjegyek árában. A fapados társaságok ugyanis fokozzák a nyomást a repülőterekre, és igyekeznek még kedvezőbb pozíciót kiharcolni maguknak a reptéri illetékek terén.

Az Easyjet, a SkyEurope, a Ryanair, az AirBerlin, a Germanwings, a Hapag-Lloyd és a többi diszkont légitársaság erősen támadja a repülőterek merev árszabását, mert az nem enged mozgásteret a kalkulációban. A társaságok azt akarják, hogy a reptéri illeték megállapításakor ne csak a repülőgép tömege és hajtóműveinek zajszintje, hanem például a jegyek iránti kereslet is szempont legyen. Ezáltal a délben felszálló gépek utasai alacsonyabb illetéket fizetnének, mint a roppant kedvelt reggeli járatokéi.

A köln-bonni repülőtér például, amely tarifáival az olcsóbbak közé tartozik, elsőként kezdte meg árszabásának átdolgozását. Várhatóan a jövő év elején már életbe is lép az új katalógus, amely - az ír Ryanair nyomásának köszönhetően - figyelembe veszi majd a fapados társaságok elvárásait.

Az ír társaság a 90-es évek végén lépett színre, és Németországban a Frankfurttól 80 kilométerre fekvő Hahn repülőterét tette meg bázisállomásának. Az írek azonban újabb csomópontot keresnek Németországban, és választásuk nem véletlenül esett Köln/Bonn repülőterére: a vonzáskörzet nagyobb, mint a Hahn esetében, és az infrastruktúra is jobb. Így például ezt a repülőteret használhatják a jövő európai óriásgépei, a SuperAirbus 380-asok is.

Az olcsó társaságok körében a köln-bonni reptér a legnépszerűbb. Ezt mutatja, hogy a tavaly innen felszállt 7,8 millió légi utas 53 százaléka fapados járattal kelt útra. A repülőtér vezetősége tárgyalásban áll az amerikai ATA céggel: utóbbi azt tervezi, hogy 100 euróért indít napi ingajáratot Köln/Bonn és az amerikai keleti part között.