Virágzik a magyar fogturizmus

Vágólapra másolva!
Repül a ..., repül a ... brit, ír és svájci páciens egyenesen a magyar fogorvosi székbe. Felpattannak egy "fapadosra", megszállnak egy többcsillagos szállodában - ha már itt járnak, ismerkednek hazánk nevezetességeivel -, és nagyjából egy hét múlva hófehér sztármosollyal hagyják el Magyarországot. Megtakarítva minimum egy újabb külföldi nyaralás árát.
Vágólapra másolva!

A múlt héten több lap is beszámolt arról, hogy Magyarországra irányuló fogturizmusra szakosodott utazási iroda kezdte meg működését Angliában. Azonban ezúttal sincs szó a spanyolviasz feltalálásáról: pontosan a brit és az ír piacon régóta magyar cégek működnek - mégpedig eredményesen. Leleményes magyar vállalkozók ugyanis már évekkel ezelőtt rábukkantak a gyógyászati turizmus ezen ágában rejlő lehetőségekre. Olyannyira, hogy a kérdés hátterét feltárni kívánó [origo]-nak már a többéves tapasztalataikról, konkrét árakról, a külföldi vendégek igényeiről és a keresletben megmutatkozó tendenciákról is be tudtak számolni.

Az, hogy Sopron belvárosában minden második házban - Ausztriából érkező pácienseket rendszeresen ellátó - fogorvosi rendelő üzemel, ma már természetes dolog. Viszont kevésbé köztudomású, hogy a magyar fogászati kezelések árszabása annyival kedvezőbb a nyugat-európainál, hogy manapság Angliából, Írországból - sőt, néha még az óceánon túlról - is érdemes idelátogatni és nálunk megejteni a fogászati "nagyszervizt".

Ráadásul egy komplex, a fogászati kezelést a turizmus lehetőségeivel kombináló vállalkozási forma jött létre, a kedves páciens - a fogorvos székében eltöltött idő mellett - számos kikapcsolódási lehetőség közül választhat: megismerkedhet hazánk nevezetességeivel, kirándulhat, golfozhat, ellátogathat gyógyfürdőbe vagy uszodába.

Az egyik ilyen profilú, Magyarországról működtetett vállalkozás a Dental Travel Hungary, amelynek vezetőjével, Stumpf-Bíró Balázzsal beszélgettünk az újfajta turizmus hátteréről. A cég elsősorban működési területén, Nyugat-Európa országaiban ismert, olyan lapokban kapott már publicitást, mint az International Herald Tribune vagy a Le Monde. Többéves előkészítés előzte meg a "fogturisták" ideutaztatásának és kezelésének beindítását, amelynek része volt az angol és az ír domain megszerzése. Jelenleg a cég 29 országban birtokolja a "dentaltravel" ottani domainnevét. Erre szükség is van, tudtuk meg Stumpf-Bíró Balázstól, ugyanis a jelentkezők döntő többsége online kapcsolaton, a céges website-on keresztül keresi meg őket.

Az angol példán jól szemléltethető, miért is vállalják a külföldiek, hogy koronát vagy hidat készíttetni átrepülik Európát, ahelyett hogy az ismert helyi fogorvoshoz ugornának el, két utcával arrébb.

Nagy-Britanniában - amellett, hogy méregdrága - eleve kevés a fogorvos. Így, aki nem tudja a magánrendelést kifizetni és erre jogosult, az állam által finanszírozott, National Health Service (NHS) keretében veheti igénybe a fogorvosi ellátást. Csakhogy a kevés praktizáló fogorvosnál erre várni kell, így a szigetországban bevett intézmény a várólista. Ha tehát valaki csak az NHS által támogatott árat tudja kifizetni egy fogsorra vagy implantátumra, annak adott esetben heteket, hónapokat vagy akár fél évet is várnia kell problémájának orvoslására. Még az olyan egyszerűbb - és tegyük hozzá: fájdalmasan sürgős - ellátásoknál is működhet a várólista vezetése, mint a fogtömés vagy -húzás, persze azért rövidebb határidőkkel.

Még inkább érthető a virágzásnak indult fogászati turizmus, ha a kérdés anyagi oldalát vizsgáljuk. Ha mondjuk egy 10 tagú porcelánhídra van szüksége a páciensnek, akkor a következőket kell számításba vennie: a repülővel történő utazást egészen a szálloda kapujáig és vissza a cég 200 fontért, azaz 72 000 forintért biztosítja, 7 éjszaka egy háromcsillagos budapesti hotelben pedig 280 font, tehát 100 000 forint. A 10 tagú porcelánhíd - a teljes fogorvosi és fogtechnikai munkát számítva - 1350 font, 485 000 magyar forint ellenében kerül a páciens szájában. Ez így összesen 1830 font, tehát 656 000 forint. Ha a költőpénzt - a magyar konyha finomságainak megkóstolását, tokaji, paprika, matyó baba és egyéb szuvenír vásárlását - is beleszámítjuk, akkor is bőven kijöttünk 2000 fontból.

Ezzel szemben Nagy-Britanniában csak ugyanez a 10 tagú híd - a fogorvosi kezeléssel - 6000 font, tehát 2 150 000 forintba kerül. A levezetett példánál maradva: a különbség 4170 font, tehát 1 494 000 forint, ami meglehetősen zsebbevágó differencia, másfél millliós megtakarítás egy hét alatt. A teljes magyarországi látogatás során a brit fogorvosi számla harmadát költöttük csak el, így aztán nem véletlen, hogy inkább az idegen országbeli, de gyors, olcsó - nyaralással körített - megoldás mellett döntenek egyre többen.