EU: feketelista készülhet a légitársaságokról

Vágólapra másolva!
Légi közlekedési feketelistára van szükség, aminek egységes feltételrendszer alapján kell készülnie, és nem sértheti a versenyt sem. Egyebek között ebben is egyetértettek az Európai Unió államainak közlekedési miniszterei csütörtöki találkozójukon. A megbeszélés másik fontos témája a vasúti liberalizáció volt.
Vágólapra másolva!

A csekélyebb biztonságú légitársaságokról egységes normák alapján kiadott európai uniós feketelistára lenne szükséges. Ebben értett egyet az EU-tagországok közlekedési ügyekkel foglalkozó minisztereinek többsége csütörtöki luxemburgi találkozójukon.

Horváth Zsolt Csaba, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára elmondta, hogy ez magyar sikernek is tekinthető, mert az egységes közös lista szorgalmazásával a téma tárgyalásának kezdetén, néhány hónappal ezelőtt Magyarország ismerte fel elsőként a helyzetet. Mindeddig ez kisebbségi vélemény volt, most nagy többség foglalt állást mellette, hangoztatta Horváth.

A magyar résztvevő elmondta, teljes egyetértés volt arról, hogy szükség van légi közlekedési feketelistára, továbbá, annak egységes feltételrendszer alapján kell készülnie, és nem sértheti a versenyt sem.

A találkozó legfontosabb témája a vasúti liberalizáció volt. A tagországok többsége úgy vélte, 2010 a legalkalmasabb időpont arra, hogy a nemzetközi személyszállításban a liberalizáció bekövetkezzék.

E téren a tanács óvatosabbnak bizonyult az Európai Parlamentnél, amelynek a múlt heti plenáris ülésen elfogadott véleménye szerint a reális cél 2008 lehetne. Alapfeltételként szabták a miniszterek a közszolgálati szerződéseket, mert ezek ismeretében lehet a fennmaradó kapacitások esetében a liberalizációról beszélni. Megállapították azt is, hogy a közszolgálati szerződésekkel egy időben az úgynevezett cabotage-t (más országon belüli fuvarozást) is szabályozni kell.

Minden tagállam egyetértett abban, hogy a piacnyitás csak fokozatos lehet, mert nem veszélyeztetheti a hagyományos üzemek működőképességét és biztonságát. Horváth Zsolt Csaba elmondta, az Országgyűléshez szerdán beadott új magyar vasúti törvény teljesen összhangban van az uniós szabályozással. Úgy fogalmazott, hogy az új jogszabályt az unió gyakorlati megközelítése alapján alkották meg.

Az EU a miniszteri tanács keretében megállapodást írt alá Chilével, és ebben uniós szinten egységes szabályozást rögzít a kétoldalú légügyi kérdésekben a kapacitásoktól kezdve a le- és felszállási jogokig. Ez az első ilyen típusú szerződés az unió és harmadik fél között, de összesen még további 16 ilyen szerződés megkötése várható, hogy felváltsák az eddigi 230 bilaterális megállapodást.

Megállapodtak abban is, hogy az EU és az Egyesült Államok között további tárgyalásokat kell kezdeni a fennálló légügyi problémák megoldásáról.

Szó esett a találkozón a magas olajárak miatt a közlekedésben támadt problémákról is. Minden delegáció aggodalmát fejezte ki a többletköltség jelentette gondok miatt, de kiderült az is, hogy - versenyszféráról lévén szó - a beavatkozás az ágazatok közti verseny sértése nélkül aligha lehetséges.